|
עמוד:53
י ד ע ו ח ש י ב ה 53 פרקטיקת הוראה למידה מבוססת תוצר ( PBL ) תיאור תהליכים ומטרות פדגוגיות למידה מבוססת תוצר היא שם כולל לתהליך רב-שלבי ומתמשך הממוקד ב"תוצר" ) Product ) מורכב או רחב היקף . התוצר יכול להיות פרויקט, פתרון בעיה או יוזמה ) Project / Problem - Base - Learning ( . לצד הבדלים מסוימים בין סוגי ה"תוצרים" הללו, מבחינת המהות הפדגוגית יש להם מכנה משותף נרחב . בכולם התלמיד או התלמידה עומדים במרכז ותהליכי הלמידה מבוססים על עקרונות של הבניית ידע עמוק ופיתוח החשיבה . לכן במסגרת תמציתית זו נתייחס אליהם בהכללה . תהליך ה - PBL מתחיל בהגדרת שאלה, בעיה או צורך ומתקדם בשלבים מתוכננים לתשובה, לפתרון או ליוזמה, לצד שימוש באסטרטגיות חשיבה מסדר גבוה ותהליכים של הבניית ידע חדש . שלבי התהליך כוללים : 1 . זיהוי והגדרה של שאלה פורייה, של בעיה מורכבת או של צורך ; 2 . תכנון תהליך עבודה או העלאת אפשרויות לפתרון בעיה או לפיתוח יוזמה ; 3 . דיון ומיקוד בפתרון הנבחר ; 4 . כוונון התוצר והערכות להצגתו ; 5 . הצגת התוצר בפוסטר או בפני קהל ; 6 . דיון, סיכום ורפלקציה על כל תהליכי החשיבה ( חשיבה מטא-קוגניטיבית ) והלמידה . הערכת הלמידה מתבססת על כל שלבי הביצוע, על פי מחוון מפורט וידוע מראש . המחוון מתייחס לתחום הקוגניטיבי של מיומנויות המאה ה - ,21 הכולל ידע, אסטרטגיות ותהליכי חשיבה, יצירתיות וחדשנות, וכן לתחום התוך-אישי, הכולל פתיחות אינטלקטואלית, אתיקה ומוסר עבודה גבוה, ויסות עצמי של תהליכי הלמידה ) SRL ( והערכה עצמית חיובית . תהליך ה - PBL יכול להיות אישי, ובכך לאפשר ללומד להתמקד בתכנים רלוונטיים לעולמו ולהביא לידי ביטוי את כישוריו . הוא יכול להתבצע גם במסגרת קבוצתית, כך שנוסף על המאפיינים הייחודיים ל - PBL , יתבסס על אותם עקרונות ללמידה שיתופית שפורטו לעיל, כולל התייחסות לתחום הבין-אישי של מיומנויות המאה ה - 21 ( עבודת צוות ומנהיגות, תקשורת בין-אישית, שיתוף פעולה, אחריות ופתרון קונפליקטים ) . תהליך PBL המתרחש בסביבה דיגיטלית עשירה במקורות מידע מגוונים ובשימוש באפליקציות ( יישומי רשת ) שיתופיים מאפשר להשיג מטרות פדגוגיות של פיתוח אוריינות טכנולוגית ודיגיטלית ולהוביל להעמקת תהליכי הלמידה, להשבחת התוצרים ולהעצמת חוויות הלומדים והלומדות .
|
|