פרק 3: פירוט מרכיבי תוכנית הלימודים בישראל במאה ה-21

עמוד:104

מ ר כ י ב י ת ו כ נ י ת ה ל י מ ו ד י ם 104 ואילו כלים נחוצים למורים ולמורות כדי לקיים אותה באופן מיטבי . כמו כן, חסרה הכשרת מורים בתחום, וחסרים מחוונים להערכה . מוצע כי צוות מומחים במתכונת של "ועדת מקצוע" ללמידה רב-תחומית יתכנן מודלים, יגבש קווים מנחים ויציע דוגמאות שמטרתן לתת תמיכה לבתי הספר ולא להכתיב להם . הצוות יסייע ביצירת תשתית ארגונית ובגיבוש דרכי הערכה, וייעזר ביוזמות מהשטח . נוסף על כך, ניתן לקשר בין מומחים ומומחיות בוועדות המקצוע השונות ולרתום אותם ליצירת מודלים ודוגמאות לתכנים בין-תחומיים . 7 . הכנסת מקצועות לימוד חדשים למערכת החינוך הישראלית השינויים הדרמטיים בעולמנו המשתקפים בפרק המבוא של מסמך זה על מטרות החינוך מחייבים הוספה של תחומי לימוד שטרם נלמדו בבית הספר, הן כלימודי תשתית שתוכניות הלימודים שלהם ייכתבו במזכירות הפדגוגית, הן במסגרת של לימודים בין-תחומיים או לימודים של נושאים פתוחים לעידוד יוזמות ואוטונומיה ( ראו בסעיף הבא של פרק זה ) . הכוונה היא לתחומים כגון אוריינות פיננסית, אתיקה, קיימות, חינוך לבריאות הגוף והנפש ועוד . להלן מספר דוגמאות לאופן שבו מטפלים חוקרים ואנשי חינוך במקצועות לימוד חדשים במקומות שונים בעולם . דוגמאות אלה הובאו רק כדי להדגים כיצד ניתן לטפל בתחומי לימוד אלה ואין בהן משום המלצה לאמץ דווקא את התחומים או את התפיסה המתוארים כאן . 1 . 7 . תחומים המזמנים "למידה של המאה ה - 12" או למידה ברוח "חינוך 0302" 1 . חינוך פיננסי מקיים ולימודי כלכלה ירוקה : אוריינות פיננסית כוללת ידע וכישורים הנדרשים להתנהלות מושכלת ואפקטיבית בתחומי הכלכלה והצרכנות . פיתוח אוריינות פיננסית בקרב תלמידים יסייע להם בהתנהלות הכלכלית היום-יומית ובפיתוח כישורי חיים לעתיד ) OECD, 2016 a, 2018 b ( . חינוך פיננסי מקדם אוריינות פיננסית ברוח ערכי הקיימות ) Sustainability ( , שהיא היכולת להמשיך לקיים תהליך או מצב לאורך זמן ) 2004 Ratner, ) . לפעילות כלכלית יש השלכות חברתיות וסביבתיות מרחיקות לכת ) 2007 Hanley, Shogren & White, ) . לפיכך, בהקשר של חינוך פיננסי, קיימוּת היא הפוטנציאל לחיים של רווחה כלכלית, חברתית וסביבתית לטווח הרחוק . גישת הקיימות הפיננסית חותרת לשילוב הזכות להגשמה עצמית-כלכלית של הפרט עם הצורך בשמירה על אינטרסים חברתיים- סביבתיים ) 2004 Ratner, ) . חינוך פיננסי מקיים עוסק במושגי יסוד כגון כסף, בנק , ריבית, הלוואה, השקעה, מניות, שוק ההון, מדד, אינפלציה, צרכנות ועוד . מושגים אלה נלמדים במסגרת תפיסה רחבה של הזירה הכלכלית-חברתית, על עקרונותיה האידיאולוגיים, מנגנוני הביצוע ומארג האינטרסים הפועלים בה, יחד עם פיתוח מודעות לערכי הקיימוּת ולמה שמכונה "כלכלה ירוקה" . מטרת החינוך הפיננסי המקיים היא לפתח בלומדים ידע וכישורים שיאפשרו להם להתנהל באחריות כלפי עצמם וכלפי סביבתם הפיזית והחברתית, בהיבטים הקשורים לצרכנות ביקורתית, מושכלת ומקיימת OECD, ( a, 2018 b ) 2016 . צורה אחרת של חינוך פיננסי יכולה לעסוק בשאלות כמו כיצד מתנהל עולם הכלכלה, כיצד לבקר החלטות של ממשלות, איך להבין מגמות עולמיות בסיסיות ואיך לנתח השלכות חברתיות של מגמות כלכליות מסוימות וכן הלאה . כלכלה ירוקה נתפסת כיום כהזדמנות תעסוקתית, שהובילה להקמתם של ארגונים, כגון מועצת העסקים העולמית לפיתוח בר-קיימא ) WBCSD ( ויצרה מגזר מקצועות חדש — מקצועות "הצווארון הירוק" ) 2004 Ratner, ) . תחום הכלכלה הירוקה רווי בחדשנות וביצירתיות המקדמת שימוש בר-קיימא במשאבי טבע, ייצור מודלים ארגוניים חדשים לשיפור יעילות סביבתית ופתרון אתגרים טכנולוגיים,

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר