|
עמוד:154
ח ו מ ר י ל י מ ו ד ד י ג י ט ל י י ם ל ל מ י ד ה א ו ט ו נ ו מ י ת 154 תלמידים ותלמידות צריכים ללמוד לא רק כיצד לצרוך מידע באופן אוטונומי וביקורתי, אלא גם כיצד להתנהל באופן אחראי ודמוקרטי בחברת מידע מקוונת . פיתוח אחריות זו מחייב התייחסות לתלמידים לא רק כצרכני מידע לימודי אלא גם כמפיצי מידע וכיצרני ידע, השותפים לבנייתה של חברת המידע ( Goldman Scardamalia, 2013 ; Breakstone et al . , 2018 & ) . אתגרים אלו דורשים, בצד פיתוח מיומנויות אוריינות דיגיטלית, גם פיתוח ידע אפיסטמי על האופנים שבהם ידע נוצר, מופץ, מוערך ומתוקף, הן על ידי מומחים, הן על ידי אנשים מהשורה ( 2019 2018, Barzilai & Chinn, ) . כדי לקדם מטרה זו, אנו ממליצים לאמץ שלושה עקרונות מנחים לעיצוב חומרי לימוד, סביבות למידה ופעילויות הוראה ולמידה . העקרונות הללו משלימים זה את זה ומשתלבים זה בזה : 1 . 2 . עיקרון 1 : הגדלת מגוון חומרי הלימוד הדיגיטליים והרחבת האוטונומיה והאחריות של לומדים ולומדות ושל מורים ומורות בבחירה של חומרים אלו כדי להכין את הלומדים והלומדות לאתגרי הלמידה במאה ה - 21 יש צורך לשלב בלמידה, בכל שכבות הלימוד ובכל המקצועות, חומרי לימוד מגוונים ואותנטיים יותר מאלו המשמשים כיום במערכת החינוך . בבתי הספר כיום, התלמידים והתלמידות נחשפים למידע שרובו ככולו עבר תהליכי הערכה ובקרה, וספר הלימוד עודנו מקור הידע הדומיננטי . אולם למידה בחברת המידע אינה מתנהלת בסביבה מוגנת, המוקפת בשומרי סף מיטיבים, ומקורות המידע הנפוצים בחברת המידע מגוונים מאוד — בסוגותיהם, במטרותיהם, באמינותם ובאיכותם . לכן, יש צורך בהגדלה מכוונת ושיטתית של מגוון מקורות המידע המשמשים בבית הספר, כדי לשפר את יכולתם של תלמידים ותלמידות להשתמש בתכנים דיגיטלים מגוונים ולהעמיק את האחריות והמחויבות שלהם לשימוש מושכל ואתי בתכנים אלו . למשל, רצוי שתלמידים ותלמידות ייחשפו למקורות מידע אותנטיים רבים יותר, כגון מאמרים מקוונים, ספרות מדעית מותאמת ( 2015 , . Yarden et al ) , סרטונים, מפות מקוונות, מערכות מידע מקוונות ועוד . במסגרת הלמידה כדאי לאפשר לתלמידים ולתלמידות הזדמנויות להיחשף באופן מבוקר למקורות מידע בעלי איכות ואמינות בינונית ונמוכה . כך ניתן לטפח את הדריכות ואת הערנות שלהם ביחס לאמינות ולאיכות המידע, וגם ליצור הזדמנויות אותנטיות לרכישה של מיומנויות קריאה והערכה ביקורתיות . חשיפה למקורות מידע ברמות מגוונות של אמינות ואיכות מעודדת הערכה ביקורתית ( 2016 , . Rinehart et al ) . ההתנסות בחשיפה למקורות מידע בעלי דרגות אמינות שונות, המייצגים נקודות מבט שונות ועמדות מגוונות, היא ההקשר שבו יכולות לצמוח באופן מיטבי נטיות ואסטרטגיות של אוריינות מידע ( ראו בסעיף הבא ) . החשיפה למקורות מידע מגוונים יכולה להיעשות תוך כדי למידה של נושאים מתוך תוכנית הלימודים . למשל, בזמן למידה על שינוי אקלים אפשר לתרגל ניתוח ביקורתי של מקורות מידע מקוונים, המציגים עמדות שונות ביחס לשינוי אקלים . בשיעורי היסטוריה אפשר ללמוד כיצד לנתח ולהעריך מסמכים היסטוריים ראשוניים ומשניים מתוך מאגרי מידע וארכיונים מקוונים . בלימודי אזרחות אפשר ללמוד על סוגיות עכשוויות בחברה הישראלית דרך הערכה, ניתוח ומיזוג של מקורות מידע אקטואליים המשקפים מגוון של נקודות מבט בחברה . בד בבד עם ההגדלה המכוונת של מגוון חומרי הלימוד, יש צורך גם בהרחבה של האוטונומיה והאחריות של המורים והמורות ושל התלמידים והתלמידות בבחירה של חומרים אלו . בסעיף שמונה של פרק שלוש במסמך דנו בטעמים להרחבת האוטונומיה הפדגוגית של מורים ומורות ושל מנהלים ומנהלות שלבתי
|
|