פרק 3: פירוט מרכיבי תוכנית הלימודים בישראל במאה ה-21

עמוד:103

מ ר כ י ב י ת ו כ נ י ת ה ל י מ ו ד י ם 103 5 . 6 . אתגרים בלמידה בין-תחומית בין-תחומיוּת היא אתגר למערכת המבוססת על תחומי דעת . להלן האתגרים המרכזיים העומדים בבסיס גישות המבקרות את הלמידה הבין-תחומית :  מורים ומורות עוברים הכשרה תחומית, הם בעלי ״גאוות יחידה״ ולעיתים אף ״אגוצנטריוּת תחומית״, היינו קושי לחשוב מחוץ לתחום הדעת ולראות את הרלוונטיות של תחומי דעת אחרים ( & Richter Paretti, 2009 ) . הוראה בין-תחומית דורשת מהמורים ומהמורות לתמוך — גם אם כחלק מצוות מורים — בלמידה של תכנים שאינם בתחום מומחיותם, דבר שעלול לעורר בהם תחושות איום, חשש או אי ודאות .  הוראה בין-תחומית דורשת השקעה רבה מצד המערכת . הוראה משותפת והכנה של תכנים אינטגרטיביים תובעות זמן רב ומאמץ יצירתי, ובעידן של משאבים מצומצמים ניתן לפקפק במידת ההצדקה של ההשקעה הזאת . גם תמיכה בתלמידים המבצעים למידה בין-תחומית עצמאית או קבוצתית תובעת זמן רב .  מיעוט הכלים הקיימים מקשה על הערכה ועל מדידה של למידה בין-תחומית ולכן קשה יותר להצדיקהּ באופן חד-משמעי או לקבל משוב על ההוראה ועל הלמידה . לנוכח האתגרים שפורטו לעיל, על המערכת לתמוך באופן פעיל בלמידה בין-תחומית . אם כן, מה נדרש כדי לאפשר יישום מוצלח של למידה מסוג זה ? כדי להוציא לפועל תוכנית לימודים בין-תחומית, על בית הספר להעמיד את הלמידה הבין-תחומית בראש סדר היום, ולהדגיש אותה בגיוס מורים ומורות ובהכשרתם . יש להקצות מספר שעות ניכר לעבודה משותפת של המורים והמורות מתחומי הדעת השונים, בין אם המודל הבין-תחומי הוא בהוראה משותפת ובין אם מדובר בהנחיה אישית או קבוצתית בנושאים בין-תחומיים . היקף היישום ואופן היישום צריכים להיגזר ממאפייני בית הספר, צוות הניהול וסגל ההוראה, וכן מהמשאבים העומדים לטובת המהלך . יישום טוב של למידה בין-תחומית יתאפשר רק כאשר ישנו רצון של המורים והמורות, תמיכה של צוות הניהול והקצאת משאבים המאפשרת את פיתוח התכנים הבין-תחומיים על ידי המורים והמורות ואת התמיכה בלומדים . לא ניתן לכפות עשייה בין-תחומית על מורים ומורות או על מוסדות שאינם מעוניינים בכך, היות שבבסיסה עומדים שיתוף פעולה, תקשורת ומהלכי אינטגרציה יצירתיים . 6 . 6 . למידה בין-תחומית — סיכום והמלצות יש ליישם למידה בין-תחומית בבית הספר לצד למידה תחומית . בין-תחומיוּת מאפשרת למידה דרך "שאלות גדולות", מעודדת חשיבה מעמיקה ורפלקסיבית ומכינה תלמידים ותלמידות להתמודדות עם עולם מורכב, בד בבד עם עיסוק בתכנים בעלי רלוונטיות גבוהה לחייהם . למידה בין-תחומית קשורה קשר הדוק להמלצות הוועדה לאוטונומיה ברמת בית הספר ולהמלצה לעבוד על הבניית ידע לאור "שאלות גדולות", חוצות תחומים, ברמת המורים והמורות וברמת הלומדים והלומדות . בשטח מיושמות תצורות רבות של למידה בין-תחומית . יחד עם זאת, לא נמצאה במערכת החינוך הישראלית תורה מסודרת ומאורגנת של עקרונות ללמידה, הוראה והערכה רב-תחומיות בבתי הספר ( למרות דוגמאות רבות הקיימות בשטח ) , כולל עיסוק בשאלה מתי ובאילו תנאים יש ללמידה בין-תחומית יתרון ( או חיסרון ) ,

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר