פרק 2: ידע, חשיבה ואיך מנחילים אותם

עמוד:52

י ד ע ו ח ש י ב ה 52 טבלה 1 : פרקטיקות הוראה המקדמות למידה מעמיקה פרקטיקת הוראה למידה שיתופית Cooperative ) learning ) תיאור תהליכים ומטרות פדגוגיות מודל הוראה המכוון להבניית ידע ולפיתוח מיומנויות בהקשר חברתי-תרבותי, במסגרת התמודדות משותפת של תלמידים ותלמידות ( שניים או יותר ) עם מטלת ביצוע קצרת מועד או מתמשכת . רמת השיתופיות יכולה להיות מלאה — כך שכל שלבי המטלה ותוצריה משותפים לכל חברות וחברי הקבוצה, או חלקית — חלק מסעיפי המטלה משותפים וחלקם אישיים . חלקי המטלה האישיים יכולים להיות עוקבים ( כל אחד מחברי הקבוצה מבצע שלב אחר בתהליך השלם ומתבסס על קודמו ) או מקבילים ( כל אחד מבצע חלק אחר במשימה לפי כישוריו או רצונותיו ) . לכל משתתף ומשתתפת בקבוצה יש תפקיד מוגדר, המחייב אותם לקחת חלק פעיל בביצוע המטלה ובתוצריה, כולל בחלקים המשותפים . התהליך כולל הקפדה יתרה על כללי התנהגות ברורים וידועים מראש, המבוססים על ערכים של תרבות דיון, דיאלוג מקדם, אמפתיה, כבוד הדדי וקבלת האחר . הערכת הלמידה מתבססת על כל שלבי ביצוע המטלה ועל תוצריה הסופיים, על פי מחוון מפורט וידוע . המחוון מתייחס גם להתנהלות על פי כללי ההתנהגות שהוגדרו מראש לשם השגת יעדים של טיפוח מיומנויות המאה ה - 21 בתחום הבין-אישי : עבודת צוות, מנהיגות, תקשורת בין-אישית, שיתוף פעולה, אחריות ופתרון קונפליקטים . הפניות לדוגמאות ולהרחבה והעמקה • מודל ליישום למידה שיתופית בסביבה דיגיטלית — סוללה משפטית . • למידה שיתופית בסביבה דיגיטלית — תוכניות המיושמות בבתי ספר בישראל . • מכון אבני ראשה — למידה בקבוצות בכיתה . • הענן החינוכי של משרד החינוך — למידה שיתופית . מראי מקום ומחקרי אפקטיביות שדל, ב', ולזרוביץ, ר' . ( 2005 ) . השפעת האוריינות בלמידה שיתופית על ההישגים הלימודיים של תלמידים יהודים וערבים . בתוך : מהתיאוריה לשדה ובחזרה . איל"ת, עמ' 330 – 338 . Capar, G . , & Tarim, K . ( 2015 ) . Efficacy of the Cooperative Learning Method on Mathematics Achievement and Attitude : A Meta - Analysis Research . Educational Sciences : Theory and Practice, 15 ( 2 ) , 553 - 559 . Gillies, R . , & Ashman, A . ( 2013 ) . The social and intellectual outcomes of learning in groups . London : Routledge Falmer . Slavin, R . E . , Sharan, S . , Kagan, S . , Hertz - Lazarowitz, R . , Webb, C . , & Schmuck, R . ( Eds . ) . ( 1985 ) . Learning to Cooperate, Cooperating to learn . New York and London : Plenum Press .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר