פרק 7: שיקולים בשימוש בחומרים דיגיטליים לצורך קידום למידה אוטונומית לאורך החיים

עמוד:153

ח ו מ ר י ל י מ ו ד ד י ג י ט ל י י ם ל ל מ י ד ה א ו ט ו נ ו מ י ת 153 התכנים, בחוסר העקביות והקוהרנטיות שלהם, בהתאמה תרבותית שלהם לקהלים שונים, בהלימה שלהם לערכים דמוקרטיים ( למשל, היעדר שימוש בשפה מכבדת ושוויונית ) ועוד . שינויים במאפייני חברת המידע : האתגרים שתוארו בסעיף הקודם מלווים את השימוש במידע מקוון עוד מראשית ימי המרשתת, אולם בשנים האחרונות התחדדו האתגרים הללו . הסיבה לכך היא סדרת תופעות חברתיות שהתאפשרו בשל התפשטות המדיה החברתית ובשל מגמות חברתיות וכלכליות רחבות יותר, כגון משברים כלכליים והתגברות הקיטוב החברתי ( 2017 , . Lewandowsky et al ) . כך, בשנת 2016 הכריזו מילוני אוקספורד על "פוסט-אמת" ( Post Truth ) כעל "מילת השנה" . על פי מילוני אוקספורד, "פוסט-אמת" הוא "שם תואר המתייחס אל או מציין נסיבות שבהן העובדות האובייקטיביות פחות משפיעות על עיצוב דעת הקהל מאשר פנייה לרגש ולאמונות אישיות" . מידע שגוי ( misinformation ) ומידע שמטרתו להטעות ( disinformation ) מופצים בקלות דרך רשתות חברתיות, בשל נטייתם של אנשים לשתף ולהפיץ מידע התואם את השקפותיהם האישיות או מעורר בהם רגש . חברות מסחריות, ארגונים בעלי עניין, פוליטיקאים, מפלגות ואף משטרים עושים לעיתים מניפולציה מתוחכמת של מידע מקוון, כדי לקדם את מטרותיהם ( 2017 , . Benkler, Faris & Roberts, 2018 ; Britt et al . , 2019 ; Lewandowsky et al ) . הפצה שיטתית של מידע כוזב פוגעת ביכולתם של אזרחים ואזרחיות לקבל החלטות על בסיס מידע מדויק ומערערת את האפשרות לקיים שיח דמוקרטי ותהליכים דמוקרטיים המבוססים על שקיפות ונגישות למידע ( 2018 Lewandowsky, Ullrich & Cook, 2017 ; Benkler, Faris, & Roberts, ) . עידן המידע הנוכחי מתאפיין בתופעות חברתיות נוספות, כגון "בועות סינון" ( Filter Bubbles ) ו"תיבות הד" ( Echo Chambers ) , כלומר חשיפה מוגברת לתכנים ולנקודות מבט שתואמים את תפיסות העולם וההעדפות של הקוראים . מצבים אלו מתאפשרים בשל השילוב בין האלגוריתמים של מנועי החיפוש והרשתות החברתיות ובין הנטייה האנושית להעדיף מידע המאשש תפיסות קיימות ולהעדיף אינטראקציה עם אנשים בעלי תפיסות דומות ( 2015 Bakshy, Messing & Adamic, ) . "תיבות הד" הן תופעה שבה משתתפים ברשתות חברתיות נוהגים להדהד ולהגביר מסרים שהם מסכימים איתם, ובכך לגרום להקצנה של השיח ולהשתקה של דעות מנוגדות או מגוונות ( Lewandowsky et al . , 2017 ; Scheufele & Kruase, 2019 ) . על פי ברברה ועמיתים ( 2015 , . Barber á et al ) , גם דיונים שמתחילים בשיח משותף של כלל הקהילה המתעניינת ( למשל, בנוגע לאסונות טבע ) עלולים להתכנס במהרה לאיים של מסרים אחידים, המפולגים לפי גבולות פוליטיים . היעדר חשיפה לדעות ולנקודות מבט שונות זו מזו עלול להוביל להתבצרות בעמדות ולהקצנתן, לפגיעה בתהליכי קבלת החלטות בשל היעדר שקילה של חלופות ולפגיעה בשיח בין קבוצות שונות בחברה . 2 . עקרונות מנחים להתמודדות עם נוף המידע המשתנה תהליכי השינוי שתוארו בסעיף הקודם מצריכים הערכה מחודשת של תפקיד בית הספר בכלל, ושל תפקידו בהכנת התלמידים והתלמידות לתפקוד ולמידה בחברת המידע בפרט . למידה בחברת המידע צפויה להיות אוטונומית יותר, להתנהל במרחבים מגוונים יותר ולהצריך שימוש במגוון רחב של תכנים וכלים דיגיטליים שלא עברו סינון ובקרה . נוסף על כך, אקלים המידע שאליו צפויים התלמידים והתלמידות להיחשף צפוי להיות מורכב יותר, מפולג יותר ורווי מידע מוטל בספק ומטעה . לכן, כדי להכין את תלמידיה ותלמידותיה ללמידה עצמאית לאורך החיים וכדי לתמוך בצמיחתה של חברת מידע דמוקרטית, אחד מתפקידיה המרכזיים של מערכת החינוך הוא לפתח את היכולת של תלמידים ותלמידות להשתמש בביקורתיות במקורות מידע דיגיטליים, וכן לאתר, להעריך, לבחור, ליצור ולשתף אותם באופן מושכל .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר