פרק 2: תובנות מתוך המחקר על פיתוח מקצועי: מבנים, אסטרטגיות, עקרונות ואפקטיביוּת

עמוד:53

מ ה מ ח ק ר 53 עם כל זאת, מומלץ לנקוט משנה זהירות בקידום מחקרים לגילוי "סודות האפקטיביות" של תוכניות פיתוח מקצועי ובתכנון תוכניות בהתאם למסקנות . ראשית , אפקטיביות היא בין השאר תוצאה של קשרי גומלין בין אמצעים ומטרות ( מאפייני תכנון שונים לסוגים שונים של ידע וכישורים ) . כך, למשל, פיתוח מקצועי המתמקד בהוראה של היבט א' עשוי להיות אפקטיבי יותר בהוראה ישירה ובמסירת מידע, ואילו שינוי של היבט ב' אולי יושג טוב יותר באמצעות סימולציות מעשיות אינטנסיביות . שנית, האפקטיביות קשורה גם בסוגיות הספציפיות שבהן עוסק הפיתוח המקצועי : קל יותר לשנות היבטים מסוימים בהוראה מהיבטים אחרים, ורפורמות הוראה מסוימות צפויות להשפיע על הישגי תלמידים יותר מאחרות . לדוגמה, קל בהרבה לאמן מורים בשגרות של ניהול כיתה, שאפשר להדגים ולתרגל אותן ישירות, מאשר להכשירם לעידוד דיונים כיתתיים – מיומנות הדורשת הרבה יותר ידע, גמישות ושיקול דעת . דבר זה מקשה עוד יותר על ההשוואה בין ממצאים הקשורים במאפייני תכנון יסודיים . שלישית, מנחים, מומחים, מנהיגים ומתכננים מנוסים של פיתוח מקצועי צפויים למלא תפקיד מכריע ( ראו גם : 2016 Kennedy, ) . יחד עם זאת קשה הרבה יותר לאפיין או למדוד צורות שונות של מומחיות, לעומת אִפיון של הנושאים שהתוכנית מתמקדת בהם, של הפעילות המתקיימת בה או של משך הפיתוח המקצועי, למשל . רביעית, כאשר שוקלים יתרונות וחסרונות של תוכניות פיתוח מקצועי שונות יש לשקול גם סוגיות של קנה מידה . ישנן תוכניות – למשל הנחיה אישית – שנראות מבטיחות יותר כאשר מבקשים לעבוד עם קומץ מורים מאשר כשמנסים לספק פיתוח מקצועי איכותי לעשרות אלפים . למעשה נראה שהפרקטיקות השאפתניות והמבטיחות ביותר הן הקשות ביותר ליישום בקנה מידה רחב . חמישית, באשר לסוגיות הארגוניות והסביבתיות שנדונו קודם לכן – תכנון מקיף של פיתוח מקצועי למורים מומלץ שישלב תוכניות פיתוח מקצועי מובְנות עם למידה מתמשכת של מורים במהלך העבודה . כך, למשל, במקום להתייחס לסדנה בת 30 או 60 שעות העוסקת בתוכנית לימודים מסוימת או באסטרטגיית הוראה כלשהי כאל תוכנית עצמאית, כדאי למצוא דרכים לאפשר למורים להתנסות ברעיונות שונים ולבחון את התפתחותם במסגרת הקהילה המקצועית בבית הספר . הקהילה הבית ספרית היא נדבך נוסף ואינה באה במקום למידה במסגרת מרכזים דיסיפלינריים שלהם מומחיות בתחום הידע . הפרק הבא עוסק בהרחבה בסוגיות האלה וכן בהיבטים ארגוניים אחרים של פיתוח מקצועי למורים . לבסוף, ואולי חשוב מכול, לא די בניסיון לזהות מערך של מאפיינים . האפקטיביות תלויה באופן שבו מיישמים אותם ( ראו 2016 Kennedy ) . הדבר ידוע היטב בתחום הבשל יותר של מדעי ההוראה . קחו למשל את הנושא של עבודה קבוצתית של תלמידים . נכון שעבודה קבוצתית יכולה להיות אפקטיבית בשיפור סוגים מסוימים של תוצאות למידה ; אבל האפקטיביות שלה תלויה, בין שאר התנאים, בסוג המטלה שהתלמידים מקבלים, במיומנויות שיתוף הפעולה והתקשורת בין התלמידים ובזמינות ובאיכות של הנחיית המורים . כך גם בפיתוח מקצועי של מורים : מחקרים על אפקטיביות עשויים לתרום לשכלולו, אולם בסופו של דבר יהיו אלו הידע המקצועי, הכישורים, יכולת השיפוט והתבונה של מנחי הסדנאות ושל המשתתפים אשר יקבעו את תוצאותיו .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר