פרק 5: בקרה והערכה של פיתוח מקצועי של עובדי הוראה

עמוד:82

ב ק ר ה ו ה ע ר כ ה 82 פ רק זה עוסק בבקרה והערכה של תוכניות לפיתוח מקצועי של עובדי הוראה, וכן בבקרה והערכה של מקצועיות המורים, הן לצורך הבנת הצרכים שלהם ועיצוב תוכנית הפיתוח המקצועי לכל אחד מהם, הן לצורך קידום במסלול הקריירה . מערכת בקרה והערכה המסוגלת לזהות איכות בהוראה עשויה לסייע במשיכת כוח אדם איכותי יותר להוראה ובשיפור הרמה המקצועית של עובדי ההוראה . החלק הראשון בפרק זה יעסוק בהיבטים מעשיים-ארגוניים של בקרה והערכה של הפיתוח המקצועי בארץ . בפרט יעסוק חלק זה בצעדים ארגוניים הנדרשים לשיפור הבקרה על איכות תהליכי הלמידה והתוכניות לפיתוח מקצועי, ובבקרה הפרטנית על למידת המורים והתקדמותם המקצועית . החלק השני יתמקד בהערכת מורים בישראל, ויסקור את הכלים שפותחו לצורך הערכת מורים במשרד החינוך, התפיסות שבבסיס הכלים והקשר של הערכה זו לפיתוח המקצועי . החלק השלישי יתמקד בהערכת תוכניות לפיתוח מקצועי ויציג תובנות מתוך המחקר בנושא זה . נושאים אלו שלובים זה בזה ויידונו תחילה כל אחד בנפרד . בקרה וניטור של פיתוח מקצועי של עובדי הוראה כדי לקבוע האם ומתי מורה ראוי לקידום מקצועי, יש לבחון – בין היתר – האם עמד בפועל בקריטריונים שנקבעו לקידום . לצורך כך נדרשת מערכת אמינה של בקרה ומדידה . אך מלבד בקרה פרטנית על הפיתוח המקצועי של המורה ועל התקדמותו במסלול הקריירה, נדרשת גם בקרה אמינה על איכות התוכניות והתהליכים לפיתוח המקצועי המוצעים למורים ( לדוגמה קורסים והשתלמויות, הדרכות, קבוצות למידה בית ספריות וכדומה ) והערכת האפקטיביות שלהם . יש הסכמה עקרונית רחבה – במשרד החינוך, בשיח הרווח בספרות האקדמית והמקצועית וגם בין חברי הוועדה – על חשיבותו של פיתוח מקצועי מתמשך של המורה, לאורך כל הקריירה, שכן איכות ההוראה היא המפתח העיקרי לאיכות מערכת החינוך . הצורך בפיתוח מקצועי מתמשך נובע משני טעמים : ראשית, לא מעשי ללמד הכול בהכשרה טרום שירות ; ושנית, העולם משתנה עם הזמן : גופי הידע הנלמדים מתחדשים, הטכנולוגיה מתפתחת, נורמות חברתיות משתנות, צורכי המשק מתחלפים – ויש להתאים את עבודת המורה לתנאים המשתנים . יש גם הסכמה על כך שכיום מעמד המורה בישראל טעון חיזוק, כדי לשפר את מערכת החינוך . שני הדברים קשורים זה בזה : פיתוח מקצועי מחזק את מעמד המורה, וחיזוק מעמד המורה מגביר את המוטיבציה הפנימית של המורה להתפתח, וגם מושך כוח אדם רב ומגוון יותר למקצוע ההוראה . מובן שיש עוד מרכיבים, מלבד הרמה המקצועית, הקובעים את מעמד המורה, כגון גובה השכר, מערכת היחסים עם ההורים, ההיררכיה בתוך בית הספר והיחס מצד משרד החינוך . כל אלו ללא ספק חשובים מאוד, אבל עיקר עיסוקנו כאן הוא בפיתוח המקצועי של המורה . מערכת יעילה ואמינה של בקרה ושל הערכת ההתקדמות המקצועית של המורה מאפשרת לבסס את הקביעה שהמורה אכן התקדם מבחינה מקצועית, ולתרגם קביעה זו להתקדמות בסולם הקריירה – הן מבחינת התפקידים שהמורה יכול למלא, הן מבחינת התגמול שהוא זכאי לו . כך אפשר לבסס ולחזק את מעמדו המקצועי של המורה . בניסוח אחר, חיזוק מעמדו המקצועי של המורה תלוי באינדיקציה חיצונית

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר