|
עמוד:51
מ ה מ ח ק ר 51 מדוע עשויה הסביבה המקצועית להיות חשובה כל כך ללמידת המורים ? הספרות העוסקת בלמידה במקום העבודה באופן כללי ובלמידת מורים בפרט, מציעה כמה וכמה הסברים . ראשית , מן המחקר העוסק בעבודת מורים עולה כי היא מאורגנת בבתי ספר רבים כפרקטיקה אישית ופרטית מאוד ( Johnson, 1990 ; Little, Lortie, 1975 ; 1990 ) . רק לעיתים נדירות מזדמן למורים לצפות זה בזה מלמדים, או לשתף פעולה סביב העבודה . יתר על כן, נורמות של אוטונומיה ואי-התערבות מניאות מורים מלבקש עצה או להציע עזרה מיוזמתם . בעקבות זאת מורים מוגבלים בבתי ספר כאלה לאופקי החוויה האישית שלהם, וצריכים לפענח הכול בעצמם . לעומת זאת, בבתי ספר שמתקיימות בהם סביבות מקצועיות חזקות, שבהן מורים משתפים פעולה, חולקים רעיונות ומבקשים ומציעים עזרה, מורים יכולים להפיק תועלת מניסיון עמיתיהם ומנקודות המבט הביקורתיות שלהם ולא כל שכן ליהנות מן היתרונות החברתיים והרגשיים של שיתוף הפעולה . שנית , מחקרים אתנוגרפיים על למידה בעבודה ( למשל, 1996 Lave & Wenger, 1991 ; Orr, ) מראים שחלק גדול מלמידת הפרקטיקה כרוכה בידע מובלע, שהוא ספציפי לנסיבות נתונות ולקהילה מקצועית מוגדרת . ידע כזה נבנה באופן הפורה ביותר באמצעות השתתפות בפרקטיקה ובאמצעות אינטראקציה עם עמיתים בקשר לפרקטיקה . אחד היתרונות של תהליכים תלויי-מצב כאלה, על פני מסירה ורכישה של כללים מופשטים ועקרונות תיאורטיים בסביבות המוקדשות בלעדית לפיתוח מקצועי, הוא הרלוונטיות הישירה להקשר העבודה שבו הם מתנהלים ( 2009 Brown & Duguid, 1991 ; Webster - Wright, ) . חשוב לציין שתהליכים אלו, שתכופות הם ספונטניים ולא-מובְנים, אינם מתוכננים בהכרח בידי ההנהלה . הם עשויים להתרחש בצד המדיניות הרשמית של פיתוח הסגל ותכופות גם בסתירה לה ( 1991 Brown & Duguid, ) . שלישית , קומץ מחקרים על קהילות למידה מקצועית בתוך בתי ספר הראו שהיבטים מסוימים של הקהילה הבית ספרית נקשרים בפיתוח מורים ובשיפור למידת התלמידים . כך למשל, במחקר שבחן מעל 900 מורים ב - 24 בתי ספר אמריקאיים שעברו ארגון מחדש ( 1998 Louis and Marks, ) , התברר שהיבטים מסוימים של קהילה מקצועית של מורים בתוך בית הספר – ערכים משותפים, התמקדות משותפת בלמידת התלמידים, שיתוף פעולה, "הלאמה" של פרקטיקת ההוראה ודיאלוג רפלקטיבי – קיימו מתאם חזק עם "פדגוגיה אותנטית", מושג שמכיל בתוכו חשיבה מסדר גבוה, הבנה בית ספרית וערך מעֵבר לבית הספר ( ראו 1996 Newmann , Gamoran & Marks, ) . היבטים אלו קיימו מתאם חזק גם עם הישגי תלמידים ( לסקירה של מחקרים אחרים, המראים תוצאות חיוביות דומות, ראו : 2008 Vescio, Ross & Adams, ) . מה כרוך בלמידה כזו של מורים במקום העבודה ? אף שבבירור ישנן דרכים רבות שבהן מורים יכולים לשתף פעולה באופן מועיל סביב הפרקטיקה שלהם, הינֵה כמה מן הנורמות המרכזיות שהובלטו במחקרים על קהילות מורים מקצועיות : מורים חולקים באופן פתוח וישר את הפרקטיקה שלהם, ובפרט בעיות בפרקטיקה, במטרה לחשוב על פתרונות אפשריים . מורים מקדישים תשומת לב לתהליכי חשיבה ולמידה של תלמידים, למוטיבציות שלהם ולהבנתם ( כמו גם לטעויות הבנה ) , ומנסים להבין כיצד כל אלו מושפעים מדרכי ההוראה . מורים מְאמצים עמדת חקר כלפי הפרקטיקה שלהם, מפעילים חשיבה הגיונית על טענות, מחפשים ראיות, שוקלים חלופות וכן הלאה . מורים מבססים רעיונות על ייצוגים קונקרטיים של דרכי עבודתם ותוצאותיהן, כמו משימות הוראה, עבודות תלמידים, נתוני הישגים, תצפיות על עמיתים ושיעורים מוסרטים . מורים מספקים זה לזה סביבה חברתית תומכת אך ביקורתית, שבה מותר בהחלט להסתכן ולטעות במטרה ללמוד .
|
|