מבוא: על הוועדה ועל תהליך הלמידה

עמוד:26

מ ב ו א 26 2 פעילות הוועדה מפגשי למידה השלבים הראשונים בתהליך הלמידה של הוועדה הוקדשו להכרת הנושא והשחקנים המרכזיים בתחום הפיתוח המקצועי וההדרכה, וכן למיפוי האתגרים בתחום . לצורך כך קיימה הוועדה שלושה מפגשים בהשתתפות אנשי מטה בכירים במשרד החינוך, נציגים מהמחוזות וממרכזי הפסג"ה, מנהלים ומורים, מנהלי מחלקות חינוך ברשויות המקומיות, נציגים מארגוני מגזר שלישי, נציגי תוכניות למידה מקצועית, חוקרים ממוסדות מחקר וממכללות להכשרת מורים וכן אנשי מקצוע העוסקים בלמידה מקצועית ובניית מומחיות מקצועית במקצועות אחרים . המפגש הראשון התמקד בשרשרת הפיתוח המקצועי וההדרכה במשרד החינוך ; המפגש השני הוקדש לעשייה בתחום הפיתוח המקצועי ברשתות החינוכיות, ברשויות המקומיות ובארגוני המגזר השלישי ; המפגש השלישי יועד להיכרות עם תוכניות מובילות – פרונטליות ומקוונות – של פיתוח מקצועי וכן ללמידה על פיתוח מקצועי במכללות להכשרת מורים ובתחומים נוספים כגון רפואה ועבודה סוציאלית . נוסף על מפגשים אלו, נפגשו חברי הוועדה ונציגיה עם גורמים העוסקים בתחום הפיתוח המקצועי במערכת החינוך בישראל, וביניהם המשנה למנכ"ל המשרד, סמנכ"ל ומְנהל מִינהל עובדי ההוראה, מנהלת אגף א' לפיתוח מקצועי, מנהלת אגף עובדי הוראה בתפקידי הדרכה, המדען הראשי, מנהלת אגף חינוך יסודי במנהל הפדגוגי, מנהלת הרשות הארצית למדידה והערכה ( ראמ"ה ) , מנהלי מחוזות במשרד ויושבות הראש של ועדת המל"ג בעניין מבנה ההכשרה להוראה . כדי ללמוד על הנעשה בתחום הפיתוח המקצועי במדינות אחרות ולהתעדכן במגמות מחקר רלוונטיות, נפגשה הוועדה עם חוקרים ואנשי מקצוע מחו"ל . במסגרת זו קיימה הוועדה מפגש לימודי עם חוקרים ובעלי תפקידים ממשרד החינוך בסינגפור, מפגש עם פרופ' הנרי בראון מבוסטון קולג', מפגש עם פרופ' לי שולמן מאוניברסיטת סטנפורד ומפגש עם פגי ברוקינס, נשיאת ארגון ה - National Board for Professional Teaching Standards שבארה"ב . נוסף על אלו הוזמנה פרופ' אילנה הורן, חוקרת פיתוח מקצועי מאוניברסיטת ונדרבליט ומורה לשעבר למתמטיקה . פרופ’ הורן השתתפה ביום העיון של הוועדה וקיימה סדנאות למורי מורים בנושא שיתוף פעולה בין מורים "תוך כדי עבודה" . לקראת ביקורה הנגישה היוזמה מאמר שכתבו פרופ' אילנה הורן ופרופ' ג'ודית ליטל בנושא התמודדות עם אתגרי הוראה בכיתה . מחקרן עסק בשאלה איך שיחה בין מורים יכולה לפתוח הזדמנויות ללמידה מקצועית ולהסביר את שיפור ההוראה . כמו כן, ברקע הדברים עומדים גם המלצותיהן של ועדות קודמות שפעלו ביוזמה ועסקו בנושא הפיתוח המקצועי . הוועדה לנושא הוראת מתמטיקה בחינוך העל-יסודי, אשר סיימה את פעילותה בשנת 2012 , העמידה תשתית ידע בתחום ההכשרה והפיתוח המקצועי של העוסקים בתחום זה . כמו כן, דוח מפעילות בהזמנת קרן טראמפ, שהתפרסם בשנת 2013 ועסק בנושא "איך מורים לומדים מצילומי שיעורים", הוסיף ידע על דרכים מועילות לפיתוח מקצועי . ועדות נוספות עסקו בנושא הפיתוח המקצועי, מיפו את הידע הקיים והצביעו על חוסרים, כגון ועדת המומחים לנושא קשרי משפחה - מסגרת חינוך בגיל הרך, שהשלימה את פעילותה בשנת 2011 . 2 קישור למפגשי הלמידה, לסקירות המדעיות, לסדר יום העיון ולקול הקורא מצוי בפרק הנספחים .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר