פרק 2: תובנות מתוך המחקר על פיתוח מקצועי: מבנים, אסטרטגיות, עקרונות ואפקטיביוּת

עמוד:50

מ ה מ ח ק ר 50 2007 , . Desimone et al . , 2002 ; Fischer et al . , 2018 ; Garet et al . , 2001 ; Penuel et al ; 2001 ) . נקודת תורפה משמעותית בקבוצת מחקרים זו היא ההסתמכות הבלעדית כמעט על סקרי דיווח עצמי, המבקשים ממורים לדווח גם על התוכן של חוויות הפיתוח המקצועי שלהם וגם על תוצאות מפתח – עד כמה הם סבורים שהידע שלהם התרחב, שיכולת ההוראה שלהם השתפרה או ששיטות ההוראה שלהם השתנו . שאלה 7 אופיינית בהקשר זה היא "כיצד השפיע הפיתוח המקצועי על פרקטיקות ההוראה שלך בכיתה ? " בסופו של דבר הגענו למסקנה שאף כי מאפייני הפיתוח המקצועי ה"אפקטיבי" מתיישבים עם השכל הישר ועם תיאוריות למידה קיימות, הרי הבסיס האמפירי שבאמצעותו זוהו כאפקטיביות הוא חלש . הרושם שנוצר בספרות הפיתוח המקצועי, כאילו לרשימת המאפיינים הזאת יש בסיס ראייתי חזק, הוא מטעה . למידת מורים במקום העבודה והסביבה הבית-ספרית הדיון שלעיל התמקד במאמצים מרוכזים לשפר את ההוראה באמצעות תוכניות פיתוח מקצועי . לרוב, מי שיוזמים את התוכניות הללו, מארגנים אותן ועורכים אותן הם מתַקני חינוך או חוקרי חינוך חיצוניים לבית הספר שבו עובדים המורים . אבל מורים לומדים גם תוך כדי העבודה, בתהליכים טבעיים של עיסוק בעבודה וצבירת ניסיון . למעשה, כיוון שההוראה כרוכה בהרבה מאוד ידע נסתר ובשיקול דעת נסיבתי, חלק גדול מההתפתחות שלנו כמורים כרוכה בלמידה מניסיון ( 2004 Eraut, 1994 ; Shulman, ) . אבל מן המחקרים עולה שאף כי מורים לומדים לשפר את הוראתם באופן משמעותי בשלוש עד חמש השנים הראשונות, הרי לאחר מכן, התשואה על הניסיון יורדת באופן ניכר ( & Boyd, et al . , 2008 ; Harris Sass, 2011 ; Rice, 2013 , אבל ראו גם סקירה של ממצאים חדשים ומבטיחים יותר : Kini & Podolsky, 2016 ) . מחקרים אלו, המודדים את האפקטיביות היחסית של מורים ( אמריקאים ) לאורך הקריירה על פי ציוני מבחנים של תלמידים, מעלה שאלות חשובות באשר למידה שבה מורים ותיקים ממשיכים ללמוד מהניסיון ובאשר למידה שבה תוכניות הפיתוח המקצועי הקיימות מועילות למורים אלו . עם זאת, מחקר שערכו לאחרונה קרפט ופפאי ( 2014 Kraft & Papay, ) מצייר תמונה מורכבת יותר . שני החוקרים השתמשו בנתונים מנהליים על אפקטיביות לאורך זמן של מורים בצפון קרוליינה . הם הראו שחלק מן המורים לומדים להשתפר מהר יותר מאחרים, ושתהליכי השיפור הללו מושפעים מאוד מן הסביבה המקצועית שבתוכה הם עובדים . החוקרים שילבו נתונים מנהליים על הישגי תלמידים עם סקר מורים שחקר היבטים של סביבה מקצועית בבית הספר, לרבות מידת שיתוף הפעולה בין עמיתים, מנהיגות תומכת, פיתוח מקצועי, אמון, סדר ותהליכי הערכה ומשוב . הם מצאו ש"מורים שעבדו בבתי ספר מן האחוזון ה - 75 של דירוג הסביבה המקצועית השתפרו בתוך 10 שנים בשיעור גבוה ב - % 38 בממוצע ממורים שעבדו בבתי ספר מן האחוזון ה - 52" . באותו אופן, מחקרים אחרים הראו שקהילות מקצועיות של מורים ( Bryk, Camburn Louis, 1998 ; Louis & Marks, 1998 ; Louis, Marks & Kruse, 1996 & ) , תכיפוּת שיתוף הפעולה בין מורים ( 2007 , . Goddard et al ) , ובייחוד איכות שיתוף הפעולה הזה ( 2015 , . Ronfeldt, Farmer, et al ) , מקיימים מִתאם חיובי עם הישגי תלמידים . 7 באחד המחקרים ( 2001 , . Garet et al ) , למשל, התקיים מתאם בין דיווחים עצמיים של מורים על גידול בידע ובמיומנויות כתוצאה מפיתוח מקצועי שקיבלו לבין דיווחים שלהם על מאפייני הפיתוח המקצועי, למשל מידת ההתמקדות בתוכן, התאמה ליעדים ולציפיות וכן משך התוכנית .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר