מבוא: על הוועדה ועל תהליך הלמידה

עמוד:25

מ ב ו א 25 הרקע להקמת הוועדה ועדת המומחים לנושא ניהול מיטבי של הפיתוח המקצועי וההדרכה במערכת החינוך הוקמה לבקשת משרד החינוך בשנת 2017 על ידי היוזמה – מרכז לידע ולמחקר בחינוך . זוהי ועדה בלתי תלויה של חוקרים מתנדבים . חברי הוועדה קיימו תהליך למידה מקיף בנושא פיתוח מקצועי והדרכה של מורים, שבמהלכו הם בחנו ידע ממחקר קיים בארץ ובעולם ולמדו מניסיונם של אנשי מקצוע בישראל ובעולם . דוח זה הוא המסמך המסכם של עבודת הוועדה, הכולל את ממצאי הוועדה, מסקנותיה והמלצותיה למדיניות עתידית . המושג "פיתוח מקצועי" במערכת החינוך, מתייחס ללמידה מקצועית של מורה לאורך הקריירה, הווה אומר הלמידה בתקופת ה - in - service , להבדיל מהלמידה בשלב ה - pre - service . הפיתוח המקצועי כהגדרתו במסמך כולל סוגי למידה מגוונים : פורמליים וא-פורמליים, זכאי גמול ולא זכאי גמול, בקבוצות או ביחידוּת וכן תוך כדי עבודה בבית הספר . בעבר היה שגור המונח "השתלמויות", אך עם חילופי המגמות והתפיסות ועם הרחבת המשמעות של הפיתוח המקצועי – שונו המונחים בהתאם . לפי תפיסת הוועדה, פיתוח מקצועי כולל את כל סוגי הפיתוח המקצועי, לרבות הדרכה פרטנית או קבוצתית . יש לשים לב כי מבחינה פורמלית, במשרד החינוך ההדרכה אינה נתפסת כחלק מהפיתוח המקצועי . במסמך זה מתייחס המושג "פיתוח מקצועי" לכלל תהליכי הפיתוח וההדרכה, ובמקרים שבהם מתייחסים הכותבים לחלק מהתהליכים – ייאמר הדבר מפורשות . הרכב הוועדה משקף תפיסה ולפיה הסוגיה הנדונה דורשת פרספקטיבה רחבה ורב-תחומית . בוועדה חברים פרופ' מריו מיקולינסר מהמרכז הבינתחומי בהרצליה, פרופ' לפסיכולוגיה המתמחה בהתקשרות בין-אישית ויו"ר ועדת המומחים ; ד"ר קריסטה אסטרחן, מרצה בכירה לחינוך באוניברסיטה העברית החוקרת הוראה ולמידה ; פרופ' מיכל בלר, נשיאת מכללת לוינסקי וחוקרת המתמחה בבקרה ובהערכה ; פרופ' מונא חורי- כסאברי מבית הספר לעבודה סוציאלית באוניברסיטה העברית, החוקרת אלימות בבית הספר ורווחת הילד ; פרופ' משה יוסטמן מהמרכז האקדמי רופין ומאוניברסיטת בן גוריון בנגב – כלכלן המתמחה בכלכלת חינוך ; ד"ר תמי יחיאלי, מנהלת התוכנית לתואר שני במכללה לירושלים וחוקרת המתמחה בלמידת הוראת המדעים ; פרופ' אדם לפסטיין מאוניברסיטת בן גוריון בנגב, החוקר פדגוגיה דיאלוגית ; ד"ר ניר מיכאלי, רקטור מכללת אורנים ולשעבר יו"ר המזכירות הפדגוגית במשרד החינוך, חוקר בתחום מדיניות החינוך ופדגוגיות חדשניות ; פרופ' ענת שושני מהמרכז הבינתחומי בהרצליה, חוקרת פסיכולוגיה חיובית, ובפרט ילדים ומתבגרים וד"ר ורדה שיפר ממכון ון ליר – חוקרת בתחום המדיניות הציבורית ובפרט מדיניות חינוך .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר