פרק 4: מסלולי קריירה - הזיקה בין פיתוח מקצועי להתפתחות מקצועית ואישית של מורים

עמוד:76

מ ס ל ו ל י ק ר י י ר ה 76 מסלולי קריירה במקצועות אחרים בחלק זה נתייחס לסולמות קריירה בפסיכולוגיה קלינית ובעבודה סוציאלית – מקצועות בעלי סממנים משותפים למקצוע ההוראה . למידע נוסף על סולמות קריירה במקצועות אחרים ובמסגרות נוספות כמו סקטור הבריאות, הגיל הרך, חברת החשמל, וחברת בזק, ניתן לקרוא בדוח של ג׳אונו ואחרים ( 2015 ) . פסיכולוגיה קלינית – כדי לקבל הסמכה ורישוי על פי החוק, חייב פסיכולוג קליני להיות בעל תואר בוגר בפסיכולוגיה, ובעל תואר מוסמך במסלול פסיכולוגיה קלינית . בסיום התואר השני ניתן להירשם כפסיכולוג בפנקס הפסיכולוגים . המעוניינים במסלול הקריירה הקלינית מבצעים התמחות של ארבע שנים בהיקף של חצי משרה, והיא מלֻווה בעבודה מעשית ובהדרכה אישית . בסופו של התהליך נערכת בחינת מומחיות, אשר מאפשרת את ההסמכה ואת הרישום בפנקס הפסיכולוגים כפסיכולוג קליני מומחה . פסיכולוג קליני העובד בשירות הציבורי יכול להתקדם לדרגה של פסיכולוג מומחה-מדריך . את ההסמכה לדרגה זו ניתן להתחיל שלוש שנים אחרי בחינת ההתמחות . ההסמכה נמשכת שנתיים ובמהלכה על המדריך להדריך שני מתמחים בפסיכולוגיה קלינית ולצבור שעות הדרכה על הדרכה לפי הקבוע בחוק . בתום שנתיים, ועל בסיס המלצה של שני מדריכים בהדרכה על הדרכה, נרשם המועמד כפסיכולוג קליני-מומחה-מדריך . הדרישה כיום היא לעבור הסמכה להדרכה בשני תחומים : תחום הפסיכותרפיה ותחום האבחון . עבודה סוציאלית – במקצוע העבודה הסוציאלית התפתח בשנים האחרונות נושא המומחיות, והוא מאפשר התפתחות בקריירה המקצועית של העובדים . עובד סוציאלי יכול להתמחות באחד מבין תשעה תחומי מומחיות מוכרים ( בתחומים הבאים : משפחה, ילדים ונוער, זקנה, נשים, תקו"ן, שיקום, קהילה, בריאות ובריאות הנפש ) . ההכרה בעובד הסוציאלי כמומחה מתבצעת על סמך ניסיונו המקצועי, ידיעותיו וביצועיו . על פי אתר משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, החל משנת 2015 ההכרה במומחיות נעשית על ידי המשרד . תהליך ההכרה במומחיות מתבצע באמצעות ועדה עליונה למומחיות ותשע ועדות מקצועיות בתחומים שהוכרו כמומחיות . בוועדות חברים נציגים ממשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, איגוד העובדים הסוציאליים, מועצת העבודה הסוציאלית, נציגי האקדמיה והשדה . ההדרכה והליווי הם היבטים מרכזיים המאפיינים את מקצועות הטיפול ובהם פסיכולוגיה קלינית ועבודה סוציאלית, ואלו נתפסים כהכרחיים להתפתחות המקצועית של העובד . בעבודה סוציאלית, ההדרכה מועברת על ידי מדריך ראש צוות, אשר עבר הכשרה שמסמיכה אותו למלא תפקיד זה ( לוי וקרניאל, 2009 ) . הדרישה בהדרכה במחלקות לשירותים חברתיים מעוגנת בתקנון העבודה סוציאלית ( תע״ס ) . היבט נוסף המשותף לשני המקצועות הוא קיומה של מועצה פרופסיונלית, מועצת העובדים הסוציאליים הפועלת מתוקף חוק העובדים הסוציאלי, ומועצת הפסיכולוגים הפועלת מתוקף חוק הפסיכולוגים . אחד התפקידים המרכזיים של מועצות אלו הוא הייעוץ לשר הרלוונטי בעניינים מקצועיים – שר הרווחה בהקשר של עובדים סוציאלים, שר הבריאות בהקשר של פסיכולוגים . בפרט עוסקות המועצות בייעוץ בעניינים הנוגעים לעיסוק במקצוע – הכשרה, מומחיות ומסלול קריירה . הרכבן של מועצות אלו שונה, אך נכללים בהן נציגים ממשרדי ממשלה שונים, אנשי אקדמיה ונציגים מקצועיים של העובדים עצמם . בעבודה סוציאלית משתתפים נציגי איגוד העובדים, ובפסיכולוגיה ממונים חברי הארגון, שמייצג את המספר הגדול של הפסיכולוגים .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר