פרק 2: תובנות מתוך המחקר על פיתוח מקצועי: מבנים, אסטרטגיות, עקרונות ואפקטיביוּת

עמוד:45

מ ה מ ח ק ר 45 ת ארו לעצמכם שאתם מנהלים חברה גדולה . איכות העובדים מדאיגה אתכם : המקצוענות שלהם, מערך הכישורים שלהם, המחויבות שלהם לחברה והאווירה במשרד . החברה סובלת, בין השאר, מרמות גבוהות של שחיקה ותחלופת עובדים . בשיחות לא רשמיות עם עמיתים בכירים אתם מתחבטים בשאלה מהם שורשי הבעיה ואילו פתרונות אפשריים . נראה שהתמודדות עם האתגר של פיתוח משאבי האנוש בחברה שלכם דורשת התייחסות למגוון רחב של מבנים ארגוניים וקווי מדיניות – לרבות מדיניות העסקה ותהליכי משוב וקידום, הכשרה, גמול, הקצאה וארגון העבודה, מסגרות תמיכה לעובדים המתמודדים עם בעיות לא שגרתיות, ארגון וניהול של עבודת צוות, פרקטיקות ניהול ועוד . הבעיה גדולה ומורכבת : תזדקקו לעזרה מבחוץ . כעת דמיינו שאתם פונים ליועצת ניהולית . זו מקשיבה לכם בסבלנות בעוד אתם מפרטים את הסימפטומים ואת הגורמים המסתברים לבעיה . היא ממליצה שתשלחו את העובדים לסדנת פיתוח צוות, שתוכננה על פי המחקר החדשני ביותר בנושא אפקטיביות של פיתוח מקצועי . "מה ? " אתם פולטים . "הבעיות של איכות צוות העבודה שלנו מושרשות במבנים, בתרבות ובפרקטיקות של החברה . סדנה לפיתוח צוות לא תשנה שום דבר" . היועצת מחייכת באהדה : "אתה צודק כנראה, אבל חברת הייעוץ שלי מתמחה בפיתוח צוות . לכן אני יכולה לייעץ רק בנושא תכנון וניהול של סדנאות . אז מה תעדיף : תוכנית של 30 שעות או של 60 שעות ? " מטרתנו בפרק זה היא לסקור את המחקר בתחום האפקטיביות של פיתוח מקצועי למורים, במטרה להמליץ המלצות בדבר תכנון וניהול של פרקטיקה אפקטיבית . אבל מאחר שהמחקר הרלוונטי מתמקד בחלקו הגדול בתוכניות פיתוח מקצועי מוגדרות, שרובן מתגבשות בלי קשר למדיניות או לתרבות חינוך מסוימת, משימתנו מציבה אותנו בעמדה שאינה רחוקה מאוד מזו של היועצת הניהולית בדוגמה ההיפותטית שפתחה את הפרק . הסוגיה של למידה ופיתוח של מורים היא רחבה בהרבה מן השאלה כיצד לתכנן סדנאות . לכן ננקוט בפרק זה גישה מקיפה בהתייחסותנו לשאלה : לא נסתפק בבחינת הספרות העוסקת באפקטיביות של תוכניות לפיתוח מקצועי של מורים, אלא נבדוק גם מה אנחנו יודעים על למידת מורים אחרי ההסמכה ועל תפקידה של הסביבה המקצועית בתהליכי הלמידה האלה . נפתח בדיון הכרחי במחקר העוסק באפקטיביות של תוכניות פיתוח מקצועי . בהקשר זה נשרטט קונצנזוס רחב יחסית שהתגבש סביב המאפיינים של תוכניות אפקטיביות, אבל גם נמתח ביקורת על המחקר שעליו מתבסס הקונצנזוס הזה . אחר כך נרחיב את הדיון ונכלול בו תהליכי למידה במקום העבודה – למידה מניסיון ומתוך שיתוף פעולה עם עמיתים . אף שהמחקר בתחום זה מצומצם יותר, מחקרי מִתאם בכל זאת מצביעים על כך שסביבה מקצועית תומכת יכולה לתרום לפיתוח מורים . נסכם בכמה סוגיות שחשוב לתת עליהן את הדעת כאשר עורכים וצורכים מחקרים בתחום . * תרגום הפרק מאנגלית לעברית : יניב פרקש .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר