|
עמוד:74
מ ס ל ו ל י ק ר י י ר ה 74 להתפתחות . לפי תפיסה זו העלייה בסולם הקרירה מחויבת בהגדלת התגמולים, האחריות וגם האוטונומיה . כדי לאפשר את ההצלחה של התפתחות מסלולי הקריירה מציין טקר ( 2014 Tucker, ) שחשוב שהיא תבוצע בהקשר המאפשר כמה מרכיבים : 1 . עבודה משותפת עם מורים – ההתפתחות בסולם הקריירה מחייבת למידת עמיתים, ויש להקדיש לכך חלק משמעותי מזמן העבודה של המורה בבית הספר . זמן זה יאפשר למידה משותפת, תכנון ההוראה וחשיבה על פתרון בעיות . בעבודה צמודה ומשותפת, המורים צפויים לתמוך אלו באלו בשיפור הפרקטיקה שלהם, אך בו בזמן להיות מסוגלים להוציא מהמקצוע את אלו שאינם מצליחים להשתפר . 2 . צפייה בעבודת עמיתים – צפייה עקבית בהוראה של עמיתים תאפשר היזון הדדי ותקדם את דרכי ההוראה של המורים ואת דרכי הלמידה של התלמידים . 3 . מנטורינג – הצמדת מנטור לכל מורה . מורים בשלבים גבוהים בסולם הקריירה ישמשו מנטורים למורים החדשים ולמורים המצויים בשלבים נמוכים מהם בסולם . היבט נוסף של מסלול קריירה הוא תהליך המעבר משלב אחד בסולם לשלב מתקדם יותר . אחת האפשרויות המוצעות בספרות בהקשר הזה היא לקבוע תאריך יעד לקידום, ולדרוש מהמורים להגיש בקשה חדשה לאישור השלב שבו הם נמצאים לאחר כמה שנים . בסינגפור למשל, מורים יכולים להתקדם לשלב הבא בסולם הקריירה כעבור שנים אחדות . אם הם לא עוברים שלב, עליהם לקבל אישור מחדש לשלב שבו הם נמצאים כל ארבע שנים ( 2016 Crehan, ) . דוגמאות למסלולי קריירה במקצועות הוראה בעולם אבן זהב ועמיתותיה ( 2018 ) השוו בסקירתן בין מסלולי קריירה של מורים במדינות הנחשבות מובילות בתחום החינוך בהקשר להתפתחותם המקצועית . בסקירה נבחנו מסלולי הקריירה בקנדה, סינגפור, אוסטרליה, סין ( שנחאי ) , אסטוניה, גרמניה, יפן, פינלנד, דרום קוריאה וארה"ב ( שנבדקה בשל חשיבותה ולא בשל הישגי תלמידיה ) . בסקירה נמצאו כמה מאפיינים עקביים של היבטים הקשורים להתפתחותם המקצועית של המורים, כפי שהוצגו על ידי דרלינג המונד ועמיתיה ( 2017 , . Darling - Hammond et al ) . בין היתר נמצאו מאפיינים כגון ביקוש גבוה למקצוע במרבית המדינות שנסקרו ( מלבד אוסטרליה ) , שכר בינוני עד גבוה, מבנה פנימי של בית הספר המאפשר התפתחות קריירה של המורים, תהליכי הערכת מורים המשמשים קריטריון להתקדמות במסלולי קריירה, הכשרה ופיתוח מקצועי המותאמים לצורכי המורה ולצורכי בית הספר וכן השקעה רבה של משאבים לקידום המורים בסולם הקריירה . יחד עם זאת התגלו הבדלים בין המדינות במסלולי הקריירה ( ראו גם : 2016 Crehan, ) . בחלק מהמדינות נמצאו מסלולי קריירה מוגדרים ומובנים ואילו באחרות אין הסדרה מובנית של מסלולים מסוג זה . כך לדוגמה, בסינגפור קיים סולם קריירה מובנה, שיש בו שלושה נתיבים מרכזיים : הוראה, מנהיגות ומומחיות . בכל אחד מהנתיבים ישנו מסלול התפתחות ברור וידוע מראש למורה . בנתיב ההוראה, מורים מתקדמים מדרגת מורים מתחילים עד למורים ראשיים ; בנתיב המנהיגות, ניתן לקדם מורים מעמדה מובילה בתוך בית הספר עד למשרת המנהל הכללי של משרד החינוך ( כל המנהלים היו מורים בעבר ושירתו בשני תפקידים
|
|