פרק 4: מסלולי קריירה - הזיקה בין פיתוח מקצועי להתפתחות מקצועית ואישית של מורים

עמוד:73

מ ס ל ו ל י ק ר י י ר ה 73 מאפיינים של מסלולי קריירה בדוח ה - International Institute for Educational Planning לאונסק"ו, מציינת קריהן ( 2016 Crehan, ) שישנם שלושה סוגים של מסלולי קריירה : סולם מבוסס ביצועים : בסוג זה של מסלול קריירה, המורים מתקדמים לרמות גבוהות או מורכבות יותר של עבודה כאשר הם מפגינים יכולות ומיומנויות מקצועיות גבוהות . ההתקדמות במסלול הקריירה תלויה בביצועים ובהישגים של המורה, וכן באבני בוחן המעריכות את המיומנויות והכישורים המקצועיים שלו . סולם פיתוח מקצועי : בסוג זה של מסלול קריירה, התקדמות המורים נקבעת על בסיס המיומנויות והידע הנוספים שהמורים רכשו במהלך הקריירה שלהם . אלו נרכשים באמצעות קורסים באוניברסיטה, פעילויות פיתוח מקצועי, תארים מתקדמים ועוד . סולם הגדלת מסגרת העבודה ( Job enlargement ladders ) : בסוג זה של מסלול קריירה, ההתפתחות המקצועית של מורים באה לידי ביטוי בקבלת אחריות מוגברת לפעילויות שאינן במסגרת כיתתית . הפעילויות עשויות לכלול פיתוח תוכניות לימודים, הדרכה וליווי למורים חדשים וכן קבלת תפקידים מנהיגותיים בבית הספר כמו רכז מקצועי, מורה מורים וכדומה . תרשים 3 - מסלולי קידום בהוראה תרשים 3 סולם מבוסס ביצועים קורסים באוניברסיטה, יכולות גבוהות יותר פעילויות פיתוח מקצועי או תארים מתקדמים סולם הגדלת מסגרת העבודהסולם פיתוח מקצועי אחריות נוספת לפעילויות שלא במסגרת הכיתה מהדוח עולה כי מרבית המערכות שנסקרו על ידי קריהן ( 2016 Crehan, ) משלבות לפחות שני סוגים של מסלולים, ומרביתן מדגישות את ההיבט הביצועי של ההוראה ( להרחבה בנושא ראו פרק 5 בדוח ) . טקר ( 2014 Tucker, ) מציין שמסלולי הקריירה צריכים להיות מוגדרים בצורה ברורה במערכת, לרבות המשמעות של מסלולי הקריירה . בהמלצותיו לשיפור מערכת החינוך בארצות הברית הוא מדגיש את החשיבות של פיתוח ושל יישום מערכת רבת שלבים של מסלולי קריירה . במסגרת זו הוא מציע שני מסלולים מרכזיים : מורה אומן ומנהל ראשי . כל מסלול קריירה מחולק לכמה רמות, ובכל רמה ישנם כמה צעדים

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר