תקציר

עמוד:17

ת ק צ י ר 17 באשר למערכת המרכזית ולמנגנוני עבודה קרובים לשטח, הוועדה מציעה מבנה עקרוני של ארבעה רכיבים שיפורטו מיד . לצד זאת, חשוב לשים לב כי הפירוט הבא מוצע לשם המחשה, וניתן לחשוב על רכיבים אחרים למערכת המרכזית ולמנגנוני העבודה : 1 . המטה יתמקד בקביעת מדיניות-העל, באספקת המשאבים ובבקרה . לשם כך יוקם פורום מטה הפיתוח המקצועי, שיכלול נציגים ממינהל עובדי הוראה, ההדרכה ויתר האגפים במשרד החינוך העוסקים כיום בפיתוח מקצועי . פורום זה יהיה אמון על קביעת מדיניות-העל שתכלול בין היתר את התחומים הבאים : א . הגדרה של מטרות ברורות לפיתוח המקצועי ופירוט תפוקות למידה רצויות ותשומות שיוקצו לכך . ב . ניסוח דרישות הסף של תוכנֵי הפיתוח המקצועי והמינון שלהן, למשל האם חובה להשתתף בתהליכי פיתוח מקצועי, ואם כן – באיזו תדירות או מהו היחס בין פיתוח מקצועי דיסציפלינרי וגנרי . ג . הגדרת הקשר בין תוכנֵי הפיתוח המקצועי לבין דרגות הקידום במסלול הקריירה של מורים . ד . ניסוח קריטריונים לגבי סוגי למידה אפשריים, הן פנים בית ספריים, הן חיצוניים . ה . קביעת דרכי התקצוב האפשריות, ובכלל זאת הנחיות באשר לאיגום משאבי הלמידה המקצועית לסל אחד . הדבר יאפשר למנהל בית הספר להרכיב תוכנית פיתוח מקצועית המתאימה לבית הספר, ויאפשר לכל מורה לתכנן את תוכנית הלמידה האישית שלו – בשיתוף מנהל בית הספר ובהתחשב בדרישות המטה . מתוך אפשרויות שונות לתקצוב, אפשרות אחת היא חלוקת שובר של פיתוח מקצועי ( ואוצ'ר ) , שיאפשר למורה להשתתף בקורסים, לקבל הדרכה אישית או קבוצתית או להשתתף בכל סוג למידה אחר בהתאם לבחירתו . ו . קביעת אמצעי הדיווח, הבקרה וההערכה . הנחיות אלו יעמדו בבסיס התוכניות לפיתוח מקצועי – הן ברמת בית הספר, הן ברמה האישית של כל מורה – אשר יתוכננו ויוצאו לפועל על ידי הגורמים שיופקדו על כך . 2 . המחוז יתאים את מדיניות-העל לצרכים המקומיים ולצורכי כל מגזר ומגזר ויתמוך בבתי הספר, ברשויות המקומיות ובמרכזי הפסג"ה בקידום הלמידה המקצועית של מורים . למחוז יהיה גם תפקיד חשוב בבקרה על הפיתוח המקצועי, והוא יהיה אחראי על ריכוז הידע הנצבר מהשטח ועל העברתו לפורום המטה לצורך היזון חוזר במדיניות-העל . תפקיד שלישי של המחוז יהיה תמיכה ברשויות מקומיות שאינן חזקות מספיק כדי לנהל את הפיתוח המקצועי שלהן בעצמן . נוסף על כך וכפי שיפורט בהמשך, בעל תפקיד ייעודי במחוז ידאג לפיתוח המקצועי הפרטני של המורה, ויהיה אחראי לעקוב אחר עמידה ביעדי תוכנית הפיתוח המקצועית של המורה ואחר התקדמותו במסלול הקריירה . 3 . פורום לניהול משולב – יוקם פורום לניהול ולריכוז תוכנית הפיתוח המקצועית המקומית, בהתאם לכל מגזר . הפורום יכלול נציגים מהרשות המקומית, מהנהלת המחוז ומבתי הספר, העוסקים כולם בפיתוח מקצועי . בראש הפורום יעמוד מנהל מחלקת החינוך ברשות, נציג מוסכם של אשכול רשויות, מנהל מרכז הפסג"ה במקום או גורם אחר . על פי מדיניות-העל שתיקבע, יקבע הפורום את המסגרת לתוכנית העבודה הבית ספרית ( תוכן ותקציב ) ואת תוכנית העבודה בכל יישוב . הפורום ילווה את המנהלים בבתי הספר בניהול תוכניות הפיתוח המקצועי ברמה הבית ספרית, ויהיה שותף בתכנון ובניהול תוכנית הלמידה וההתקדמות המקצועית של כל מורה . כמו כן הפורום יהיה הגוף המאזן בין דרישות המטה, צורכי בית הספר והקהילה וכן צרכיו ומאווייו של המורה . בהיותו גורם מקשר, יש לפורום לניהול משולב תפקיד מרכזי בזיהוי הזירות הזקוקות לתמיכה ובחיבור בין צרכים מקומיים למענים הקיימים ברמה המחוזית והארצית .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר