|
עמוד:71
מ ס ל ו ל י ק ר י י ר ה 71 ב דרך כלל, כאשר מדברים על הפיתוח המקצועי של המורה, הכוונה היא לתהליכי שכלול, העמקה והרחבה של ידיעותיו, מיומנויותיו וכישוריו כדי להופכו לאיש מקצוע טוב יותר . הפרקים הקודמים במסמך זה עוסקים בתהליכים אלו . אך לתהליך הפיתוח המקצועי של המורה יש היבט נוסף הקשור לצמיחה ולהתפתחות המקצועית של המורה בנתיב הקריירה שלו . שני היבטים אלו – פיתוח מקצועי והתפתחות מקצועית – שזורים זה בזה ובעלי השפעה הדדית, וההבחנה ביניהם אינה חדה . בפרק זה נבקש להתמקד בהיבט השני – התפתחותו המקצועית של המורה במסלול הקריירה שלו, שיש לו השפעה על רווחתו של כל מורה ועל מעמד המורים ומקצוע ההוראה ככלל . על חשיבותם של מסלולי קריירה והתפתחות קריירה של מורים למושג "קריירה" יש שתי משמעויות ( אופלטקה, 2008 ) : קריירה פנימית וקריירה חיצונית . קריירה פנימית מתייחסת לנקודת מבטו של הפרט ולתפיסתו את התפקיד, וכן לתפיסת החוויה המקצועית והמשמעות שיש לתפקיד בחייו . בהקשר לקריירה בהוראה, תפיסה זו מתייחסת לתהליך מתמשך לאורך שנות ההוראה, שבו המורה מייחס משמעות לתפקיד שלו, לשליטה שלו בידע ובמיומנויות, למוטיבציות שלו ולהתנסותו בפועל . קריירה זו מכונה לעיתים "מעגל קריירה" . לעומת זאת, קריירה חיצונית מתייחסת למסלול קידום שבו תפקידים מסודרים בהיררכיה של יוקרה ושל שכר . קריירה זו מכונה בספרות "מסלול קריירה" או "סולם קריירה" - Osei, 2008 ; Tucker, 2016 ( career ladder ) . המונח "מסלולי קריירה" אינו ייחודי למערכת החינוך . הוא קיים במקצועות רבים ויש לו חשיבות רבה ויתרונות לעובדים ולמעסיקים . לעובדים, סולם קריירה מספק ידע על אפשרויות ההתפתחות בעבודה, מאפשר להם לתכנן את הקריירה שלהם ולהתמקצע לאורך זמן ויוצר אופק לצמיחה אישית ומקצועית . מאפיינים אלו משליכים על יוקרת המקצוע ועל אפשרויות השכר בו . למעסיקים, סולם קריירה מייצר אופק תעסוקתי ומוטיבציה להתמדה, ובכך משפר את יכולות המעסיק לגייס עובדים איכותיים, למצות את הפוטנציאל הטמון בעובדים ולשמרם לאורך זמן . כל אלו מביאים לשימור הידע בארגון, להעלאת הפריון במקום העבודה ולחיזוק מעמד המקצוע ( 2002 Prince & Mills, 2003 ; Hall, ; ג׳אונו, אוריאל-ריימונד ומרום, 2015 ) . המקצועות היוקרתיים והאטרקטיביים הם אלו שמאפשרים טיפוס מהיר בדרגות המקצועיות ושיפור בשכר, ובהתאם לכך גם התקדמות בסולם הכלכלי ובסולם המעמדי בחברה . מאפיין נוסף של מקצועות בעלי סטטוס גבוה – המכונים לעיתים מקצועות קליניים, להבדיל ממקצועות תעשייתיים – הוא שיתוף אנשי המקצוע בתהליכי קבלת החלטות בתחום בכללותו ובמסלולי הקריירה בפרט . כך הוא הדבר במקצוע הרפואה, וכפי שגם נדגים בהמשך הפרק בפירוט – במקצועות הפסיכולוגיה והעבודה הסוציאלית . בתיאור ההתפתחות ההיסטורית של מקצוע ההוראה מציין טקר ( 2014 Tucker, ) שבמאה ה - ,20 כאשר נמצא כי ההכשרה בבית הספר מדגישה מיומנויות בסיסיות בלבד ואינה מספקת, קרס מודל "הצווארון הכחול" . בהתאם למודל זה זוהה מקצוע ההוראה עם כוח עבודה נשי ותנאי שכר נמוכים . בעולם החלו להבין שמורים זולים ולא מיומנים, אשר אינם מקבלים הזדמנויות לקידום ואינם זוכים בכל הוקרה על שיפור בעבודתם, אינם יכולים להכין בוגרים המתאימים לעולם המפותח של המאה ה - 20 . על מנת לשפר את איכות
|
|