פרק 5: בקרה והערכה של פיתוח מקצועי של עובדי הוראה

עמוד:97

ב ק ר ה ו ה ע ר כ ה 97 עקרונית, הדרישה להערכת עובדי הוראה הוסדרה במסגרת הסכמי השכר "אופק חדש" ו"עוז לתמורה" . כך לדוגמה נקבע ב"אופק חדש" כי עלייה בדרגה מותנית בהערכה מעצבת . לצורך ההערכה המעצבת פותחה מפת הממדים להערכת מורים ומורות, הכוללת ארבעה ממדי-על : מחויבות לתלמידים ולבית הספר, מומחיות בתחום התוכן ובהוראתו, ניהול ההוראה והחינוך, ולמידה והתמקצעות לאורך הקריירה . כמו כן פותחו תיאורים התנהגותיים של כל אחד מהמרכיבים בממדי-העל . יחד עם זאת, מפת הממדים היא מפה כללית, ואינה כוללת סטנדרטים איכותניים וקריטריונים לביצוע לפי סוג תפקיד ושלב בתפקיד . הוועדה ממליצה כי לצד המשך פיתוח מפת ממדי ההוראה ולצד חידוד הקשר בין הערכת המורים לפיתוח המקצועי שבו הם משתתפים, תגובש מערכת סטנדרטים ודירוג בהתאם לתפקידים ולשלב בקריירה . הקמת מערכת ממין זה היא מורכבת ומציבה אתגרים משמעותיים . הוועדה ממליצה כי מערכת זו תגובש יחד עם ההסדרים האחרים שנדרשים והוזכרו קודם לכן – סוגי מסלולים לקידום הקריירה והתפקידים במסגרתם . כאמור, הוועדה סבורה כי בתהליך החשיבה וגיבוש המדיניות בעניין זה צריכים לקחת חלק גם המורים עצמם, וממליצה כי את המערך הזה יגבש הגוף האוטונומי המייעץ שיוקם – מועצת המורים – אשר יורכב מבעלי העניין השונים בתהליך . לצד זאת, הוועדה סבורה כי גם בכלים הנהוגים כיום אפשר לקיים בקרה אפקטיבית על תהליכי הלמידה הפרטניים של העובד ועל התקדמותו המקצועית . תפקידי הבקרה צריכים גם הם להיות מחולקים בין גופי ה"שטח" שלהם הידע על המתרחש וההיכרות עם הנפשות הפועלות, לבין המטה, האחראי למימוש יעדי המשרד וצריך לגבש על בסיסם תמונה מערכתית . חלוקה זו יכולה להיעשות בכמה דרכים . למשל, אפשר להטיל את התפקיד על המחוזות : בכל מחוז יהיה צוות של רכזי פיתוח מקצועי, שיפעלו כחלק מהפורום לניהול משולב, וכל אחד מהם יהיה אחראי לקבוצת מורים במחוז . מיקומם במחוז ותפקידם בפורום יחייב אותם להיות בקיאים הן ביעדי המשרד הן בצרכים המקומיים, והם יערכו בקרה סדורה על ההתקדמות המקצועית של כל מורה במחוז ויהיו שותפים לקביעת תוכנית הפיתוח המקצועית שלו . לרכזים אלו יהיה תפקיד חשוב בהבטחת האיזון הנכון בין צורכי המערכת, צורכי בית הספר, וצרכיו ושאיפותיו המקצועיים של המורה .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר