פרק 3: מתווה לניהול הפיתוח המקצועי של כוח האדם בהוראה

עמוד:66

מ ת ו ו ה נ י ה ו ל י 66 תמיכה, סיוע והעברת מידע בהתאם לרעיון הסובסידיאריות, תפקידיהם של המטה, של המחוז ושל בתי הספר משתנים . על פי מודל זה, המטה ממוקד בקביעת מדיניות, באספקת משאבים ובבקרה . המחוז במודל זה איננו עוד הגורם הקובע את התוכניות הספציפיות של הפיתוח המקצועי בשביל בתי הספר, כי אם גורם המתאים את מסגרת המדיניות הכללית לצורכי המחוז . תפקיד מרכזי נוסף של המחוז הוא לסייע ולייעץ על פי בקשה של הרשות המקומית, מרכז הפסג"ה או בתי הספר ולשתף גורמים אלו במידע רלוונטי על מצאי תוכניות הפיתוח המקצועי ועל איכותן . אם יתבקש, יוכל גם להציע פעילויות או לחבר רשויות או מרכזי פסג"ה עם בתי ספר שמהם אפשר ללמוד . ההנחה היא שבמחוזות יצטברו ידע ונתונים רבים על פעילויות הפיתוח המקצועי וכי יפותחו מודלים ייחודיים ויצטבר מידע רב על נותני השירות . על פי מודל זה, למחוז יש גם תפקיד מרכזי בבקרה על הפיתוח המקצועי . גם ביחס שבין המחוז לבין המטה יתחולל שינוי, שכן המחוז יוכל להזין את הפורום לקביעת מדיניות במידע ובנתונים שיצטברו אצלו, ולתרום בכך לעיצוב מדיניות-העל . בתי הספר במודל זה מקבלים סמכות ואחריות רבה לתכנון וליישום תהליכי הפיתוח המקצועי האינדיווידואליים, הצוותיים והמוסדיים . כמו כן הרשות המקומית ומרכזי הפסג"ה מקבלים במודל המוצע מקום מרכזי בעבודה הישירה עם בתי הספר והופכים לגורם מתווך בין מנהלי הספר לבין המחוז . המודל המוצע יכול לתרום לכך שהידע, שבמשך שני עשורים זלג מן המשרד לגורמים חוץ ממשלתיים, יחזור באופנים שונים אל גורמי המשרד ויזין תהליכים של קביעת מדיניות, של תקצוב המדיניות ושל בקרה על יישומה . בעיקר ניתן לקוות שהמודל יאפשר לטייב ולייעל את השימוש במשאבים האדירים המוקצים לפיתוח מקצועי כך שיתמוך בשיפור תהליכי הלמידה וההוראה ובקידום ההתפתחות של עובדי ההוראה .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר