פרק 5: בקרה והערכה של פיתוח מקצועי של עובדי הוראה

עמוד:95

ב ק ר ה ו ה ע ר כ ה 95 7 . פיתוח מערך כלים בסיסי גנרי להערכה של הפיתוח המקצועי ( בידי גוף מקצועי מערכתי כמו ראמ"ה ) . 8 . מציאת דרכים להערכת ההשפעה גם במקרים שבהם אי אפשר להשתמש במודל מחקרי מוקפד . 9 . הערכת אפקטיביות של תוכניות מערכתיות לפיתוח מקצועי על ידי גוף כמו ראמ"ה . המלצות ספציפיות לכל תוכנית פיתוח מקצועי 1 . תיאור מפורט של ההתערבות והגדרת מטרותיה מראש . 2 . בדיקת רמת התוכנית ואיכותה . 3 . בניית Model Logic לכל מחקר הערכה . 4 . בחירת מערך מחקר ההערכה ( research / evaluation design ) והגדרת המשתנים הנמדדים . 5 . הערכת המאפיינים של פעילויות הפיתוח המקצועי ; בחינה של מרכיבי ההקשר והמרכיבים האסטרטגיים של הפיתוח המקצועי ; זיהוי ומדידה של ההשפעה של הפיתוח המקצועי . סיכום – כינון מערך יעיל של בקרה והערכה כיום, יכולת הבקרה של משרד החינוך על הפיתוח המקצועי לוקה בחסר . באשר לתהליכי הפיתוח המקצועי עצמם, אין למשרד נתונים מספקים באשר לטיבן של הפעילויות המתקיימות . מאגר המידע המרכזי המצוי בידי המשרד ומנוהל על ידי חברה חיצונית כולל מידע מצומצם ומנהלתי בעיקרו, שאינו מאפשר פילוח לצורכי אפיון היעילות של התהליך או התוכנית וזיהוי מוקדי קושי . הבקרה הפדגוגית על תהליכי הפיתוח המקצועי, שנעשית גם היא על ידי חברה חיצונית, מצומצמת מאוד בהיקפה וחסרים שיקולים ברורים ומוגדרים לנושאים המבוקרים . גם הבקרה על המנחים והמדריכים בתוכניות השונות מוגבלת מאוד . למשל, תנאי הסף להיכללות במאגר המרצים של משרד החינוך הם מינימליים, ומלבד העמידה בתנאים אין כל בקרה על המְבַצעים . גם יכולת הבקרה על מדריכי משרד החינוך מצומצמת . באשר לבקרה על הלמידה והקידום של כל מורה, גם כאן מערכת הנתונים הקיימת כוללת פרטים בסיסיים בלבד, ובפועל לא מתקיימת בקרה ממשית . יצוין כי בידי המשרד יש תוכניות שונות לשיפור המצב, כגון הפעלה של מערכת מתקדמת יותר לניהול הלמידה של העובדים ( אשר גם בה ייכללו רק תהליכי למידה פורמליים המזכים בגמול השתלמות ) או נהלים שונים לשם בחירה תחרותית של עובדי הוראה לתפקידי הדרכה . תוכניות אלו הן בהחלט צעדים בכיוון הנכון, אך הן נמצאות בשלבי הבשלה שונים . הוועדה סבורה כי נדרשת בקרה על היצע תהליכי הפיתוח המקצועי ועל תוכניות הלמידה למורים – החל בשליטה אדמיניסטרטיבית על היצע הפעילויות המוצעות על סוגיהן השונים, לצד בקרת איכות שוטפת באמצעות קבלת מידע על נותני השירות, וכלה בפעילויות יזומות להערכה של איכות תהליכי הפיתוח

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר