פרק 5: בקרה והערכה של פיתוח מקצועי של עובדי הוראה

עמוד:94

ב ק ר ה ו ה ע ר כ ה 94 4 . המחקר על פיתוח מקצועי בארץ מעט מאוד מחקרים העוקבים אחר אפקטיביות של תוכניות לפיתוח מקצועי של מורים נערכו בארץ . שתי תשומות הפיתוח המקצועי המרכזיות שמקבלים מורים הן תוכניות פורמליות לפיתוח מקצועי דוגמת השתלמויות והדרכה, ובשנים האחרונות גם קהילות מורים . עד כה יש עדויות מעטות לקיומם של מחקרי הערכה בארץ לגבי תשומות חשובות אלו . מבחינת אפקטיביות ההשתתפות בתוכניות פורמליות לפיתוח מקצועי או בהדרכה, אפשר לתכנן ולערוך מחקר הכולל תיעוד מסודר של הפיתוח המקצועי שהמורה השתתף בו, ובמידת האפשר גם מידע נוסף על התוכנית, היקף ההשתתפות או ההיעדרות של המורה וכדומה . לאחר מכן אפשר להצליב את המידע שנאסף עם קריטריון של הישגים לימודיים או כל קריטריון מוסכם אחר . אולם לצד כל הקשיים המחקריים השכיחים ( היעדר קריטריון מתאים, היעדר רישום מסודר של השתתפות או היעדרות ועוד ) , ובהנחה שקשיים אלו פתירים – עדיין נותר קושי בהגדרת המושג החמקמק אך החשוב כל כך : מדידת איכות התוכנית . בהיעדר מדידה או אפיון מוסכם של האיכות או הרמה של התוכנית, בדיקת אפקטיביות המבוססת רק על נתונים של השתתפות או היעדרות, או על חוות דעת של המשתתפים על ההשתלמות – תהיה מוגבלת מאוד . כיצד מודדים איכות של פיתוח מקצועי ? זוהי משימה קשה שאפשר לנסות לבצעה באמצעות כמה מדדים : רמת ההכשרה או ההשכלה של המרצה ; הנושאים שהסילבוס מקיף ואינו מקיף ; מידת הרלוונטיות של התוכן לעבודתו המקצועית של המורה ועוד . מחקר מיטבי יקשור בין נתונים המאפיינים את האיכות של הפיתוח המקצועי, לבין נתונים המאפיינים את המורה שהשתתף בו ( השתתפות או היעדרות, הגשת עבודת סיכום, עמדותיו כלפי הפיתוח המקצועי וכן הלאה ) לבין השגת יעדים מוסכמים שהוצבו לתוכנית . יתרה מכך, בניית מערכת של קריטריונים לבדיקת האיכות של הפיתוח המקצועי יכולה לסייע לא רק למחקר . נראה שחסרים בארץ כלים פרקטיים רבים להערכה של פיתוח מקצועי ברמה המערכתית וברמה הבית ספרית . כמו כן, חסרים הדרכה וליווי של אנשי החינוך העוסקים בפיתוח מקצועי ורוצים להעריכו . 5 . הצעות לקידום הערכה של הפיתוח המקצועי ברמה הבית ספרית וברמה המערכתית המלצות כלליות 1 . הגדרת מסגרת כללית ( f ramework ) וסטנדרטים לקיום תוכניות איכותיות לפיתוח מקצועי ( בהתחשב בשאלות כמו מה מטרות הפיתוח המקצועי, מה מעריכים וכיצד לנהל את הערכה ) . 2 . חידוד הקשר בין הערכת מורים ובין הפניית המורים לתוכניות פיתוח מקצועי שונות ( ראו תת- הפרק בנושא הערכת מורים ) . 3 . ניטור ובקרה של כל סוגי הפיתוח המקצועי ( ראו סעיף על בקרה ) . 4 . בניית יכולות בית ספריות בתחום ההערכה של הפיתוח המקצועי ( כולל מיומנות של תצפיות ) . 5 . הגדרת ההערכה של הפיתוח המקצועי כחלק מתפקידו של רכז ההערכה הבית ספרי . 6 . שילוב חוקרים חיצוניים בתהליכי ההערכה הבית ספרית .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר