|
עמוד:65
מ ת ו ו ה נ י ה ו ל י 65 חלופה ב – מרכז הפסג"ה כגורם מרכזי בניהול הביצוע על פי חלופה זו מנהל מרכז פסג"ה יקבל את האחריות לניהול הפיתוח המקצועי של כוח האדם בהוראה בעבור בתי הספר שיוגדרו כמשויכים אליו, ויכהן כיו"ר פורום הניהול המשותף . בפורום יהיו שותפים מנהלי בתי הספר ( או נציגוּת שלהם ) , מנהלי מחלקות החינוך ברשויות המקומיות ונציגוּת של המחוז . בחלופה זו המנהלים של מרכזי הפסג"ה יתמכו במנהלים של בתי הספר, יסייעו להם בעיצוב התוכניות הבית ספריות ( כולל התוכניות האישיות למורים והתוכניות לצוותים ) וינהלו את התוכניות היישוביות והמחוזיות . מרכזי הפסג"ה, באמצעות המחוז והרשויות המקומיות, יכינו הצעת תקציב בהתאמה לכללים שנקבעו במדיניות המטה, והמחוז ינהל את הקצאות תקציב הפיתוח המקצועי לבתי הספר . 4 . בית הספר – הזירה המרכזית לתכנון וליישום הפיתוח המקצועי של כוח האדם בהוראה מנהלי בתי הספר, בסיוע בעל תפקיד ייעודי, כגון רכז פדגוגי או סגן מנהל, ובליווי ראש הפורום לניהול משותף, יבנו תוכנית לשלוש שנים . התוכנית תתבסס על מתווה מדיניות-העל כפי שעובד על ידי המחוז, ותכלול סל משאבים לפיתוח מקצועי שיעמוד לרשות בתי הספר, בהתאם לצורכי המורים, לצורכי הצוותים הדיסציפלינריים ולצורכי כלל בית הספר . ברמה האישית – יחד עם כל מורה תתוכנן תוכנית פיתוח מקצועי אישית, אשר תיקח בחשבון את הנחיות המטה בנוגע לתוכני הפיתוח המקצועי וההיקף הנדרש וכן את מגוון דרכי הלמידה המקצועית . במסגרת המדיניות תינתן למורים אפשרות הבחירה הן של תוכני הלימוד, הן של דרכי הלימוד . השימוש הגמיש במשאבי הפיתוח המקצועי יאפשר לשלב באופן מושכל דרכי למידה שונות, כגון ליווי אישי או קבוצתי, השתלמויות או תוכניות חיצוניות אחרות לפיתוח מקצועי בהדרכה ובליווי אישי או קבוצתי . לצורך תכנון התוכנית האישית יסתייעו המנהלים והמורים במערכת הדיגיטלית לניהול הלמידה של עובדי ההוראה . מערכת זו תכלול "תיק אישי", ובו היסטוריית הפיתוח המקצועי האישית לצד מכלול הפרמטרים והדרישות המחייבות בפיתוח המקצועי של המורה . תיק זה ישמש בסיס לתכנון מסלול הקריירה של המורה ( ראו הפרק על מסלולי קריירה ) וישמש גם לצורכי מעקב ובקרה אחר הלמידה וההתקדמות של המורה במסלול בפועל . יובהר כי גם כיום, לפי הסכמי הרפורמות, אמורה להיות לעובד הוראה תוכנית פיתוח מקצועי פרטנית המותאמת לצרכיו, שעל תכנונה אחראי מנהל בית הספר . ואולם בנסיבות הקיימות של היעדר מדיניות סדורה, לצד ריבוי הדרישות מצד גורמים רבים במערכת, ובהיעדר כלים ותמיכה במנהל – הוראות אלו אינן מיושמות . ברמת הצוותים המקצועיים ( צוותים דיסציפלינריים, צוותי חינוך וצוותים מקצועיים ) – הצרכים ייבחנו לאור נתונים עדכניים ולאור שינויים במדיניות המטה בתחומים השונים . ברמה המוסדית – התכנון הכולל יאפשר לרתום את כלל משאבי הפיתוח המקצועי כדי להוביל תהליכי שיפור ושינוי בבתי הספר, שייתנו מענה לאתגרים או ליעדים מקומיים ויקדמו חזון חינוכי או יוזמות פדגוגיות וחברתיות . שקלול של שלוש הרמות יחד, בטווח זמן של כשלוש שנים ועם שימוש מושכל וגמיש במשאבים המוקצים, יאפשרו למנהל בית הספר לבנות תוכנית רב-שנתית סדורה וקוהרנטית לפיתוח המקצועי של כלל המורים, לצוותים ולבית הספר .
|
|