פרק 5: בקרה והערכה של פיתוח מקצועי של עובדי הוראה

עמוד:93

ב ק ר ה ו ה ע ר כ ה 93 יש כמה מכשולים פרקטיים העומדים בפני הערכת אפקטיביות : 1 . מיעוט משאבים : לא תמיד יש זמן, מאמץ ותקציב הנדרשים להערכה טובה . 2 . מורכבות הסביבה הבית ספרית : זו מקשה על בידוד המשתנים ועל בחינת התרומה של הפיתוח המקצועי נטו . 3 . חוסר רקע וחוסר הבנה בתחום ההערכה בקרב אנשי הצוות המוביל בבית הספר . לאלה נלווים גם מחסומים פסיכולוגיים : חשש של המופקדים על ההתערבות החינוכית מחשיפת נקודות תורפה שלה או של המוערכים . הדבר מוביל לא אחת להעדפה של הערכה רכה, שלא תחשוף נקודות תורפה ושתקפותה נמוכה . 3 . לקחים ממחקר על פיתוח מקצועי מתמשך בבתי ספר מאמרו של בורג ( 2018 Borg, ) מסכם בצורה יפה את המחקר שערך ואת התובנות העולות מהערכת ההשפעה של פיתוח מקצועי רחב היקף . בין תובנות אלו, אפשר למנות שמונה נקודות מרכזיות : 1 . ההשפעה של פיתוח מקצועי של מורים יכולה להיות מוגדרת בדרכים שונות הכוללות טווח רחב של משתנים קוגניטיביים, אפקטיביים והתנהגותיים אצל המורים, אצל התלמידים ובקרב קהילות מורים . 2 . יש להגדיר מראש ציפיות מהתהליך ויעדים . 3 . ההשפעה על תלמידים מוגדרת בדרך כלל במונחים קוגניטיביים, אך ראוי שתיבחן גם במונחים לא קוגניטיביים כמו מוטיבציה, מעורבות וביטחון עצמי . 4 . מציאת קשר סיבתי בין פיתוח מקצועי של מורים לבין תוצאות תלמידים היא מורכבת ודורשת הבניה קפדנית מאוד של מערך ההערכה . 5 . כשמעריכים פיתוח מקצועי חשוב להבחין בין מדדים ישירים ומדדים עקיפים של השפעה . 6 . קשה לדבר על השפעה של תוכנית ללא הימצאו של קו בסיס ( baseline ) שאליו אפשר להשוות את התוצאות ( הכמותיות או האיכותניות ) המתקבלות לאחר ההתערבות . 7 . יש אסטרטגיות שונות להערכת ההשפעה וצריך להתאימן בכל פעם להתערבות המוערכת . 8 . ההחלטה כיצד להעריך תוכנית מושפעת לא רק משיקולים תיאורטיים שעל בסיסם נבנתה התוכנית, אלא גם משיקולים פרקטיים וממגבלות של זמן, תקציב ומומחיות . אפשר להישען על לקחים מחקריים אלו בבואנו להעריך תוכניות התערבות ופיתוח מקצועי חדשות, ולבחון באיזו מידה ההתערבות שבוצעה הולמת אותם .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר