|
עמוד:63
מ ת ו ו ה נ י ה ו ל י 63 הנחיות בדבר תוכני הפיתוח המקצועי הנדרשים ובדבר המינון שלהם . בין היתר יש לקבוע את היקפי הלמידה הנדרשת בפרקי זמן מוגדרים, בתחומי הדעת ובתחומים פדגוגיים חוצי תחומי דעת . כמו כן יש לקבוע את סוגי הלמידה האפשריים : בתוך בית הספר – השתלמות מוסדית, קהילות מורים, הדרכה אישית, הדרכה צוותית ועוד ; ומחוץ לבית הספר – השתלמויות, למידה מקוונת, תארים מתקדמים וכדומה . קביעת דרכי תקצוב אפשריות – יש לקבוע כללים ברורים להקצאת המשאבים ולאופני הדיווח על השימוש בהם, ובכלל זה הנחיות באשר לאיגום משאבי הפיתוח המקצועי לסל אחד . קביעת דרכי התקצוב תאפשר למנהל בית הספר להרכיב תוכנית פיתוח מקצועי המתאימה לבית הספר, ותאפשר לכל מורה לתכנן את תוכנית הלמידה האישית שלו, בשיתוף מנהל בית הספר ובהתחשב בדרישות המדיניות . מבין אפשרויות שונות שהמטה יוכל לשקול, דרך אפשרית אחת לתקצוב היא חלוקת שובר של פיתוח מקצועי ( ואוצ'ר ) , שיאפשר למורה להשתתף בהיקף מסוים של קורסים, לקבל הדרכה אישית או קבוצתית, או להשתתף בכל סוג למידה אחר בהתאם לבחירתו . דרך אחרת יכולה להיות קביעת סל יישובי, שמרבית המשאבים בו עוברים למנהלי בתי הספר, מיעוטם למנהל מחלקת החינוך וחלק קטן נוסף מהם למפקח לתמיכה במקרים מיוחדים . אפשרות נוספת המתקיימת בכמה מדינות היא הקצאת כמה ימי פיתוח מקצועי בשכר שכל מורה מחויב לנצל בשנה . האחריות להקצאה מוטלת על מנהל בית הספר ועל רשות החינוך המקומית . אך כפי שציינו לעיל, אלו הן אפשרויות אחדות מבין אפשרויות רבות אחרות שהמטה שיוקם יוכל לשקול . כללי דיווח ובקרה – דיווח של בית הספר לרשות המקומית או למרכז הפסג"ה, לצד דיווח של הרשות או מרכז הפסג"ה למחוז . מערכת דיגיטלית לניהול הלמידה של עובדי הוראה, המפותחת בימים אלו במשרד, תאפשר גם תכנון התואם את המדיניות שתיקבע בפורום המטה וגם דיווח ומעקב . פורום המטה יתכנס בקביעות כדי להבטיח את שיפור מסגרת המדיניות ועדכונה, וכדי לשמוע באמצעות המחוזות ( או מרכזי הפסג"ה או הרשויות ) על פעולות הערכה, על מודלים מוצלחים של פיתוח שנוסו וכדומה . פורום המטה יעביר את מתווה מדיניות-העל למחוזות המשרד . 2 . המחוז בשיתוף מרכזי הפסגה – תרגום המדיניות לצורכי המחוז ותמיכה ביישומה בבתי הספר, ברשויות המקומיות ובמרכזי הפסג"ה המחוז הוא הדרג שמרכז אצלו את כל הנחיות המטה, בין אם מדובר בפורום המטה ובין אם מדובר בגורמי מטה שלא ישתתפו בפורום . במחוז ( בסיוע מרכז הפסג"ה או ממונה מחוזי על פיתוח מקצועי ) יעובדו הנחיות המדיניות באופן שיישמרו סדרי עדיפויות ותימנע תחרות על זמן המורים והנהלת בית הספר . המחוזות, בשיתוף מרכזי הפסג"ה, יעסקו בבחינת מודלים של פיתוח מקצועי, בניסויים בשטח וכדומה, כדי להכניסם למאגר התוכניות המומלצות . הם יפתחו יכולות הדרכה, סיוע ותמיכה שיעמדו לרשות בתי הספר . בהתאם לכך, המחוז, יחד עם מרכז הפסג"ה, יכין רשימה של גורמי פיתוח מומלצים על בסיס הערכה ולפי תחום ההתמחות שלהם . עד כמה שניתן יפעל המחוז בשיתוף הרשויות המקומיות ( ראו פירוט של שתי חלופות בהמשך ) . רשויות חזקות המסוגלות לקבל על עצמן אחריות על ניהול פעולות הפיתוח המקצועי בשיתוף מרכזי הפסג"ה יעשו זאת . כך יתפנה המחוז לתמיכה ברשויות שאינן מסוגלות לנהל את פעולות הפיתוח המקצועי של
|
|