פרק 3: מתווה לניהול הפיתוח המקצועי של כוח האדם בהוראה

עמוד:62

מ ת ו ו ה נ י ה ו ל י 62 ניהול של הפיתוח המקצועי – קווי מתאר להצעה לארגון המערכת פרק 2 בדוח זה, המנתח את המחקר העדכני בדבר פיתוח מקצועי של מורים, מצביע על כך שיעילות הפיתוח המקצועי וטיבו תלויים בתנאים סביבתיים משתנים, באופן הביצוע הספציפי של פעולות הפיתוח, במאפייני המשתתפים ועוד . למרות אינדיקציות אחדות באשר ליעילותן של פעילויות מסוימות, המסר הברור הוא שהגורמים המקצועיים והשלטוניים הקרובים ביותר לאוכלוסיית היעד ( דהיינו המורים ובתי הספר ) הם שיוכלו להתאים את תמהיל הפיתוח המקצועי הרצוי לאורך זמן . עם זאת, כדי לאפשר העברת סמכויות ותפקידים מסוג זה לגורמים בשטח יש צורך במסגרת של מדיניות-על הכוללת מטרות, משאבים, הערכה ואחריות דיווח ( accountability ) . אין מדובר במהלך של "ביזור סמכויות", אלא במהלך של חלוקה מחדש של תפקידים וסמכויות, שכוללת בראש ובראשונה חיזוק של הפונקציה העיקרית של המטה . מקור העוצמה העיקרי של הרשות השלטונית המרכזית הוא סמכותה לקבוע מדיניות . הסמכות לקבוע מדיניות היא סמכות שלטונית מובהקת, ואין זה רצוי לאצול אותה לגורמים אחרים, ובעיקר לגורמים שאינם שלטוניים, כמו מגזר שלישי או עסקי . על פי התרשמותנו, וכמתואר לעיל, ניכרת חולשה דווקא ביכולת של מטה משרד החינוך לגבש מדיניות-על בהירה וקוהרנטית, דהיינו להפעיל את הסמכות השלטונית החשובה הזאת . מדיניות-על בהירה חיונית ליכולת של הגורמים השונים בשטח להתוות מדיניות מותאמת לצרכים המקומיים . בלעדיה יפעלו הגורמים בשטח בלא מסגרת-על מחייבת ועל פי שיקול דעתם בלבד . נראה שזהו המצב היום במקומות רבים . לאור זאת, למתווה המוצע שתי מטרות מרכזיות : א . יצירת מערכת ניהולית ש תעצב מדיניות-על לפיתוח מקצועי למורים ו תתמוך במגוון פעילויות למימושה של המדיניות . הדבר ייעשה באמצעות מתן כלים, באמצעות הבטחת המידע הדרוש על הפעילויות ( ראו הפרק על בקרה והערכה ) ובאמצעות יצירת מערך דיווח ועידוד אחריות דיווח . ב . יצירת מנגנוני עבודה קרובים לשטח שיתאימו את המדיניות לצרכים המקומיים, ובכלל זה תכנון וניהול של הפיתוח המקצועי בבתי הספר ובעבור כל מורה באופן אישי, מותאם ויעיל יותר . מנגנוני העבודה הקרובים לשטח יוכלו לפעול גם בהיבט המשלים לפיתוח המקצועי : תכנון של מסלול הקריירה של כל מורה ובקרה על התקדמותו במסלול ( ראו הרחבה על כך בהמשך ) . המתווה המוצע נשען על כוח אדם שכבר קיים במערכת ועל התאמתם של מבנים ומסגרות קיימות לצרכים שזוהו . כלומר אין במתווה המוצע דרישה לשינויים מבניים . להלן פירוט הגופים המרכזיים ותפקידיהם במתווה המוצע : 1 . המטה – קביעת מדיניות-על, אספקת משאבים ובקרה יוקם פורום מטה פיתוח מקצועי, שיכלול נציגות של המינהל לעובדי הוראה ושל המינהלים והאגפים המופקדים היום על הפיתוח המקצועי ( כולל אגף עובדי הוראה בתפקידי הדרכה, המזכירות הפדגוגית, המינהל הפדגוגי, תקשוב וטכנולוגיה ועוד ) . מדיניות-העל אמורה לכלול : מטרות ברורות של הפיתוח המקצועי, ובתחומים שבהם הדבר מתאפשר גם פירוט של תוצאות רצויות – ברמת המורה היחיד, ברמת הצוות הדיסציפלינרי וברמת הצוות הבית ספרי .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר