פרק 5: בקרה והערכה של פיתוח מקצועי של עובדי הוראה

עמוד:90

ב ק ר ה ו ה ע ר כ ה 90 ממצאי הערכה אמורים לשמש לשני צרכים עיקריים : הערכה מעצבת, המכוונת לשיפור ההוראה, הלמידה והחינוך במוסדות החינוך ברמת הפרט וברמת הארגון ; והערכה מסכמת, המעצימה את תחושת האחריות של המוערך, ונועדה לדיון בקביעוּת או בקידום בדרגות המקצועיות . תהליך ההערכה והמשוב יעזרו לאנשי סגל החינוך, ההוראה והניהול המוערכים לשפר את עבודתם המקצועית . ממצאי ההערכה ישמשו את מנהל המוסד החינוכי בגיבוש תכנים וכיווני פעולה מרכזיים בתחום הפיתוח המקצועי, ברמת הארגון וברמת הפרט . ממצאי ההערכה הם חלק ממנגנוני מיפוי וניתוב צורכי הפיתוח המקצועי ברמת פרט וברמת המוסד החינוכי לטווח ארוך . ואכן, יש חשיבות רבה להתבססות על ממצאי הערכה על המורים בקביעת התוכנית לפיתוח מקצועי של המורה . בהסתמכות על ממצאי הערכת מורים, אפשר לשפר את איכות ההוראה ואת המקצועיות של המורים באופן ההולם את הצרכים הייחודיים שלהם וכן לזהות כוחות הוראה מובילים ולהעצימם בתוך בית הספר . שימוש מושכל בממצאי הערכת מורים יכול גם לקדם את התרבות הארגונית והחברתית של בית הספר, לתת מענה לסגנונות הלמידה של המורים ולצרכים המניעים אותם וכן לסייע ביצירת שפה פדגוגית אחידה ותרבות של למידה משותפת, המתבססות על מאגר הידע של הצוות . ממצאים אלו יכולים להיות אבני דרך באיתור צורכי המנהל בתכנון ההתפתחות המקצועית של בית הספר . לצד חשיבותה של הערכת הוראה זו יש לזכור גם את מגבלותיה ( הטיית ממצאים, סובייקטיביות ועוד ) ולנסות למזער אותן על ידי הישענות על עדויות ממשיות לאיכות ההוראה . הערכת תוכניות לפיתוח מקצועי פיתוח מקצועי של מורים נתפס כאסטרטגיה מרכזית לקידום מערכות חינוך . לפיתוח מקצועי יש מתכונות שונות, ממתכונת לא פורמלית ועד מהלכים רחבי היקף ומוּבְנים לקידום מורים . השאלה הגדולה היא כיצד מעריכים את ההשפעה שיש למודלים שונים לפיתוח מקצועי על המערכת, או במילים אחרות, כיצד, מתי ובאיזו מידה פיתוח מקצועי משפיע על קידום המורים ועל קידום התלמידים ( 2018 Borg, ) . על אף שכיחותן הגבוהה של תוכניות שונות לפיתוח מקצועי של מורים, ועל אף התקדמות בשדה התיאורטי המציע התערבויות שעשויות לקדם מורים ולמידה, יש פער רב באיכות התוכניות השונות המוצעות בפועל . פער זה מחייב התייחסות לדרכים שבהן נמדדת איכות ההתערבויות, מידת האפקטיביות שלהן ומדידת פרמטר "החזר תמורת השקעה" מהן ( ROI - Return on Investment ) . מרקֵביץ' ופטריק ( 2016 , Markiewicz and Patrick ) מצביעים על הסיבות לחשיבות ההערכה ( שוטפת ומסכמת ) של פעילויות לפיתוח מקצועי של מורים, בהן תוצאות ההתערבות ( ההשפעה ) ; ניהול ההתערבות ( האם היעדים הושגו, ובאיזו מידה ) ; אחריותיות ( האם המשאבים נוצלו בצורה אפקטיבית ) ; למידה ( מה עובד ומה לא עובד ) ; שיפור ( התאמת ההתערבות לאור ההערכה המעצבת ) ; וקבלת החלטות ( על מבנה, כיוון ומשאבים לפיתוח מקצועי לאור ממצאי ההערכה ) .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר