|
עמוד:89
ב ק ר ה ו ה ע ר כ ה 89 בתחום התוכן ובהוראתו ; ניהול ההוראה והחינוך ; למידה והתמקצעות לאורך הקריירה . תחת כל ממד- על פורטו שלושה ממדים שכל אחד מהם כולל מגוון מרכיבים . כמו כן, ניתנה האפשרות להוסיף תחת כל ממד מרכיב בית ספרי ייחודי, אם הוא חסר במפה . מפת הממדים ביקשה לשקף את מורכבות עבודתו של המורה וליצור שפה משותפת עבור כלל הגורמים במשרד החינוך ( מפקחים, מְנַהלים, מורים, מדריכים ואנשי מטה ) בכל הנוגע למרכיביה השונים של עבודת ההוראה . בשנת תשע"ט פוּתח גם מסמך הכולל תיאורים התנהגותיים לכלל המרכיבים במפת הממדים, במטרה לחדד את משמעותו של כל מרכיב ( ראמ"ה, תשע"ט ) . 2 . הערכת מורים בחטיבה העליונה כחלק מהסכם "עוז לתמורה", פיתחה ראמ"ה, בשיתוף נציגי מטה משרד החינוך ומחוזותיו, כלי להערכת מורים ופיתוח מודולות להערכת בעלי תפקידים בחטיבה העליונה . הכלי להערכת מורים מתמקד בארבעה ממדים של הוראה – תפיסת התפקיד ואתיקה מקצועית, תחום הדעת, תהליכים לימודיים וחינוכיים ושותפות בקהילה מקצועית . הכלי כולל תיאורים התנהגותיים בכל אחד מהמרכיבים בארבעת ממדי-העל, בהתאמה לדרגות שונות של התפתחות מקצועית . במקביל, כל מוערך ממלא הערכה עצמית באותם הממדים . המודולות פותחו להערכת בעלי תפקידים הנדרשים להערכה על פי ההסכם : מחנך כיתה, רכז שכבה, רכז מקצוע, רכז חינוך חברתי, רכז טיולים, רכז התאמות היבחנות ורכז הערכה . המודולות כוללות מספר מצומצם של מרכיבים מרכזיים בעבודת בעל התפקיד, ובנויות כמחוונים המתארים את ביצועי בעל התפקיד בכל מרכיב . תהליך ההערכה המוצע על ידי משרד החינוך כולל איסוף עדויות מבוססות על תפקוד המוערך . במרכזן של העדויות התומכות בהערכת עבודת המורים עומדות התצפיות, להן מתווספות ראיות נוספות המעידות על היבטים שונים בעבודת המורה . תהליך ההערכה אמור להיות מתועד . יחד עם זאת, חשוב לציין כי תהליכי הערכת מורים בחטיבה העליונה אינם מיושמים באופן מערכתי ושיטתי . 3 . מה בין הערכת עובד לבין פיתוח מקצועי ? בין הערכת המורים לבין פיתוח מקצועי ישנה זיקה חזקה . משרד החינוך מאמין כי "הערכה ומשוב מעניקים הזדמנות חשובה לכל המעורבים בתהליך לנתבם לתכלית מרכזית : התמודדות עם אתגרים מקצועיים, שיפור וצמיחה מקצועית . זהו כלי עזר לעיצוב הזהות המקצועית של כל המשתתפים בתהליך, לגיבוש תפיסותיהם, ערכיהם ופועלם, ולפיתוח תהליך חינוכי-לימודי משופר, משמעותי וראוי בעיניהם ובעיני תלמידיהם" ( מה בין הערכת עובד לפיתוח מקצועי ? , 2015 ) . המסמך מפרט גם כמה מטרות ממוקדות לשימוש בהערכה כבסיס לפיתוח מקצועי : תהליכי הערכת עובד הוראה נועדו לסייע למורים להרחיב את הידע שלהם, לפתח דרכי הוראה חדשות ולשכלל מיומנויות, כדי לשפר את איכות ההוראה, את תפקודם בבית הספר ואת האפקטיביות של בית הספר כמוסד חינוכי . תהליכי הערכה ומשוב, המוטמעים במוסדות החינוך כתהליכים המעוגנים בראיות ובעדויות תומכות ומגוונות ממרחבי העשייה הרבים של עובד ההוראה, מסייעים להאיר את עבודתו של עובד ההוראה, ועשויים להתוות שינוי לשיפור התנאים והביצועים בהוראה ובלמידה .
|
|