|
עמוד:32
מ ג מ ו ת ב פ י ת ו ח ה מ ק צ ו ע י 32 קידום הקריירה של המורים כדי להעצים ולשפר את עצמה . עם זאת ראוי לציין כי מחקרים עדכניים על האפקטיביות של תהליכי פיתוח מקצועי של מורים ברחבי העולם מעידים אחרת . הם מצביעים על כך שבמרבית המקרים תהליכים אלו אינם מותאמים לפתח בקרב המורים את המומחיות הנדרשת כדי להביא לשיפור בתהליכי הלמידה של תלמידים וכדי לספק את מגוון הצרכים העולים בעשייה החינוכית ( - Darling Hammond & Richardson, 2009 ; Jacob & McGovern, 2015 ; Little, 1993 ; Smylie, 1997 ) . בהתבסס על ספרות עדכנית העוסקת במודלים של פיתוח מקצועי של מורים הקיימים כיום ברחבי העולם, נדון בפרק הנוכחי בדגשים התיאורטיים המרכזיים של מודלים אלו, ונתייחס להמשגת הנושא ולמאפיינים רווחים של תהליכי פיתוח מקצועי של מורים בעולם . כמו כן, נסקור את מאפייני הפיתוח המקצועי וההדרכה של המורים בישראל, ובתוך כך נמפה מבנים ותהליכים ארגוניים הקשורים בניהולם . לבסוף נציג את האתגרים של מודל הפעולה הקיים ונדון בצרכים מרכזיים שאינם מקבלים מענה מספק במודל זה . הֶדגשים מרכזיים בתהליכי פיתוח מקצועי של מורים אנו מצויים בעידן של שינויים במערכות חינוך ברחבי העולם . בשני העשורים האחרונים מתחוללים במדינות רבות שינויים משמעותיים ורפורמות בתחום החינוך, ואחד האלמנטים המרכזיים ברובם הוא הפיתוח המקצועי של מורים . מדינות מבינות כי מורים אינם רק אחד ה"משתנים" שדורשים שינוי כדי לשפר את מערכות החינוך שלהן, אלא סוכני השינוי המשמעותיים ביותר ברפורמות הללו . התפקיד הכפול של מורים ברפורמות חינוכיות – בהיותם גם נמעני השינוי וגם סוכניו – הפך את תחום ההתפתחות המקצועית של מורים לתחום ידע הולך ומתפתח, שזוכה לתשומת לב עיונית ומחקרית ניכרת בשנים האחרונות ( 2012 Luneta, ) . בניתוח מערכת החינוך על פי נתוני TALIS שהתפרסמו ב - 2013 נמצא כי מדינות שמעריכות את מקצוע ההוראה משקיעות יותר בלמידה מקצועית ואיכותית – והן מוכנות להשקיע בתהליכי התמקצעות מתמשכים, כדי שהמורים יוכלו להמשיך ולהשתפר כל הזמן ( - Burns & Darling Hammond, 2014 ) . התפתחות מקצועית של מורים הומשגה באופנים שונים, אך במובן הרחב קיימת הסכמה שהביטוי מייצג את הצמיחה המקצועית שמשיג מורה הודות לניסיון שהוא צובר, בד בבד עם בחינה שיטתית של ההוראה שלו ( 1995 Glatthorn, ) . ההתפתחות המקצועית כוללת השתתפות במסגרות פורמליות כמו השתלמויות, קורסים קצרים וישיבות מקצועיות והדרכה אישית וכן חוויות בלתי פורמליות, כמו קריאת מאמרים מקצועיים, שיחות על תהליכי הוראה בחדר המורים, צפייה בסרטים על תחום הדעת הרלוונטי ועוד ( Ganser, 2000 ) . תפיסה זו היא, במידה מסוימת, נחלת שני העשורים האחרונים, כי במשך שנים רבות קודם לכן נתפס הפיתוח המקצועי של מורים אקוויוולנטי ל"פיתוח צוות" או "למידה בתפקיד", והתייחס לסדנאות, השתלמויות וקורסים קצרים אשר הציעו למורים אינפורמציה חדשה לגבי היבטים שונים בעבודתם . בשנים האחרונות רואים בהתפתחות המקצועית של מורים תהליך ממושך הכולל הזדמנויות וחוויות מגוונות, המשולבות באופן שיטתי בחיי היום-יום של המורה, ומקדמות צמיחה והתפתחות מקצועית ( - Cochran Smith & Lytle, 2001 ) .
|
|