|
עמוד:57
מ ת ו ו ה נ י ה ו ל י 57 השלטון המקומי כאחראי על המינהל . חלוקה זו החלה להתערער בשלהי שנות ה - 70 בעקבות המעבר לבחירה ישירה של ראשי הרשות המקומית . רשויות חינוך מקומיות, במיוחד רשויות חזקות, הגבירו את מעורבותן ואת השפעתן על הנעשה במוסדות החינוך . אליהן נוספו בעשורים אלו שחקנים נוספים, כגון ארגוני מגזר שלישי ופילנתרופיה שקידמו אג'נדות חינוכיות מגוונות, הורים וארגוני הייצוג שלהם ותקשורת מקומית, שאומנם תפקידה לשקף לכאורה, אך במידה רבה היא מלבה תחרות בין מוסדית . אל מול התפתחויות אלו ואל מול הניסיונות לשפר את היכולת של המשרד לספק שירותים מותאמים בלי לחולל שינויים מבניים יסודיים יותר, הגביר המשרד מאוד את תהליכי מיקור החוץ החל משנות ה - 80 של המאה הקודמת . הדבר נעשה בשל רצון להתאים את השירות הספציפי לצרכים בשטח באופן מיטבי . מיקור החוץ של ביצוע הפיתוח המקצועי וההשתלמויות עולה בקנה אחד עם מגמות אלו . פיתוח כוח אדם בהוראה – המבנה הארגוני והשינויים שהתחוללו בו עד 1998 אגפי המטה של משרד החינוך הם שהחליטו מהן ההשתלמויות הרצויות בעבור מורים, בהתאם לאגפים שבהם התקיימו ההשתלמויות – אגפי הגיל, אגף הטכנולוגיה או האגפים העוסקים בצרכים מיוחדים ( או חינוך מיוחד ) . ביצוע ההשתלמויות נעשה באמצעות המרכזים הפדגוגיים ( מרפ"דים ) , שהוקמו כבר לקראת סוף שנות ה - 50 של המאה הקודמת . המרפ"דים השתייכו למשרד החינוך ועבדו בשיתוף פעולה עם הרשויות המקומיות . תפקידם היה לרכז ידע וחומרי למידה ולספק השתלמויות . בשנים 1992 - ,1993 בעקבות ועדת הררי ( מח"ר 98 ) , הוקמו מרכזי מורים אזוריים, שבשיאם שירתו כ - 12,000 מורים . בעוד המרפ"דים היו גופים של משרד החינוך, מרכזי המורים היו גופים שהוקמו בעקבות מכרזים ונועדו בתחילת דרכם להתמקד במדעים, אך במהרה היטשטש הגבול בינם לבין המרפ"דים . שני הגופים יועדו לשרת את מטרות המשרד, במיוחד במה שנוגע להטמעת תוכניות חדשות וחידושים טכנולוגיים ( מרכז המידע והמחקר של הכנסת פרסם מסמך רקע בנושא אי-הבהירות בהבדלים בין שני סוגי המרכזים . ראו : לופוביץ, תשס"ב ) . ב - ,1998 בעקבות ביקורת על כפילויות ועל חוסר תיאום, הועברו כל התקציבים ומנגנוני ההשתלמויות למינהל ההשתלמויות, והמשנה למנכ"ל מונה לראש המינהל . בנובמבר 2001 הוחלט לבטל את המרפ"דים ואת מרכזי המורים ולהקים תחתם מרכזי פסג"ה אזוריים בפריסה ארצית . על פי מסמכי משרד החינוך ותרשימי המבנה הארגוני של המינהל לעובדי הוראה, השימוש במונח "פיתוח מקצועי של עובדי הוראה" ( ולא רק "השתלמויות" ) נעשה רווח החל משנת 2010 . פונקציה זו נתפסת כחלק מרצף הקריירה של המורים . בשנת 2013 מינהל הכשרה ופיתוח מקצועי הורחב לכדי מינהל עובדי הוראה . להלן תרשים המבנה הארגוני מ - 2014 : סמנכ״ל ומנהל המינהל לעובדי הוראה אגף א׳ להכשרת אגף התמחות עובדי הוראה והכניסה אגף א׳ להוראה לפיתוח מקצועי אגף בכיר לעובדי להוראה לכוח אדם הערכת בהוראה עובדי הוראה התרשים נלקח מאתר משרד החינוך
|
|