פרק 5: בקרה והערכה של פיתוח מקצועי של עובדי הוראה

עמוד:84

ב ק ר ה ו ה ע ר כ ה 84 ולקראת שנת הלימודים תש”ף יחויבו הגורמים הרלוונטיים למלא אותם . כמו כן, ראמ”ה מקיימת תהליכי הערכה של תוכניות ספציפיות, לדוגמה הערכה של תוכנית “אקדמיה-כיתה” או “מורים מובילים” . נוסף על כך, משנת תשע”ו הוסיפה ראמ”ה פרק בשאלון המיצ”ב על תרבות למידה בית ספרית, העוסק בהליכי פיתוח מקצועי . גם אלו יכולים, פוטנציאלית, לשמש לבדיקה ולהערכה של תוכניות לפיתוח מקצועי, אך לשם כך נדרשת התאמה . האגף לפיתוח מקצועי מקיים בקרה מצומצמת בלבד על "מורי המורים", שמעבירים תהליכי למידה . מרצים הרשומים במאגר כ"מרצים עצמאיים" מעבירים כ - % 60 מהפיתוח המקצועי . תנאי הסף להצטרפות למאגר הם מינימליים, ומלבד עמידה בתנאים אלו, אין בקרה על המרצים הרשומים במאגר . "מְבַצעים פדגוגיים" – מוסדות אקדמיים, עמותות, חברות ומוסדות סטטוטוריים שנבחרו במכרז – מעבירים את שאר הפיתוח המקצועי . ההתקשרות במקרה זה נעשית בין משרד החינוך למוסד ולא לאדם המלמד בפועל . עם זאת, החל משנת תשע"ח, המְבַצעים הפדגוגיים מחויבים בתהליכי פיתוח מקצועי לצוותיהם . מלבד אלו, יש גם עובדי הוראה המעבירים תהליכי פיתוח מקצועי במסגרת תוכניות ייעודיות, כגון מורים מובילים ותוכניות בית ספריות הנשענות על הסגל של בית הספר . גם באשר לעובדי ההוראה הנכללים בקבוצה זו עולות שאלות, גם אם פחות חריפות – על אופן בחירתם, על מידת הבקרה על עבודתם ועל סוג הבקרה . יש גם מדריכים, שאף הם עובדי הוראה בתפקידי הדרכה, והעסקתם מוסדרת על ידי אגף ההדרכה, בצורות העסקה ועל פי קריטריונים שונים מאלה של האגף לפיתוח מקצועי . בדוח מבקר המדינה משנת 2010 צוין שאין תהליכי בחירה תחרותיים והוגנים למדריכים, ושאין די בקרה על עבודתם . בשנת 2013 פרסם אגף ההדרכה הנחיות לתנאי סף פורמליים למדריכים : תואר ראשון, 4 שנות ותק בהוראה, הוראה בהיקף של 3 / 1 משרה לפחות והתמחות בתחום הדעת של המדריך . לא ברור אם יש בקרה על עמידה בתנאי הסף האלה' ולא ברור כיצד נבחרים מדריכים כאשר יש עודף מועמדים העומדים בתנאי הסף . מעבר לכך, עד היום לא הוגדרו קריטריונים לאיכות השירות שמספקים המדריכים . באשר למידע הקיים על הפיתוח המקצועי הפרטני של כל מורה, לכל עובד יש כיום "גיליון אישי" בפורטל עובדי ההוראה, שבו רשומים תהליכי הפיתוח המקצועי שעבר, המזכים בגמול . מערכת זו כוללת פרטים בסיסיים בלבד, דוגמת שם הקורס, סמל הקורס, תאריכי התחלה וסיום, היקף הלמידה וציון . נמסר לוועדה שמשרד החינוך נמצא בשלבי סיום של אפיון מערכת לניהול הלמידה של עובדי הוראה . מערכת זו אמורה להיות מחוברת לכל מערכות המשרד ולספק מידע פרטני על כל מורה : נתונים אישיים, נתוני בית הספר שהוא מלמד בו ונתונים רוחביים . על פי התכנון, גם מערכת זו תתמקד רק בתהליכי למידה של עובד הוראה שמזכים בגמול, ולא תכלול מידע על פעילויות אחרות, כגון קבוצות למידה שלא לגמול או הדרכות . מערכות בקרה מנהליות מתמקדות, קודם כול, בנתונים בעלי משמעות כספית, ובפרט בנתונים הדרושים לחישוב שכרו של העובד . בכל הנוגע להערכת מקצועיות המורים, במסגרת הסכמי "אופק חדש" ו"עוז לתמורה" נקבעו דרישות להערכת מורים, ובעקבותיהן אף פותחו כלים ומחוונים שונים, דוגמת מפת Nמה דים להערכה והמחוון למורי העל-יסודי ( ראו הרחבה בסעיף 2 בהמשכו של פרק זה ) . כלים אלו נמצאים בשלבים שונים של פיתוח ואינם מיושמים באופן מערכתי ושיטתי .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר