מבוא: על הוועדה ועל תהליך הלמידה

עמוד:28

מ ב ו א 28 הצורך בלימוד תוכן "חיצוני", עמד על המתח בין הרצון לתת למורים אוטונומיה לבין הצורך להנחות אותם וכן דן בפער בין מהות הפיתוח המקצועי המבוקש ובין הנהלים הקיימים . בהמשך לכך התייחס גם לניסיונות המינהל למצוא פתרונות לאתגרים הללו . גב' אושרית פרץ, מורה בבית הספר היסודי נווה מנחם בבאר שבע, הציגה בתגובתה את העבודה הקבוצתית המתנהלת בבית ספרה ואת האתגרים שבהם הם נתקלים . פרופ' אנה ספרד מאוניברסיטת חיפה הסבירה בתגובתה מדוע לימוד במסגרת קהילות למידה הוא אפקטיבי יותר מלימוד מחוץ להקשר, וכיצד התייחסות לתיאוריות למידה בקהילות תשפר עוד יותר את התועלת שניתן להפיק משיחות בין מורים . המושב השני של היום כלל פאנל בהשתתפות פרופ' ג'וש גלייזר מאוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, גב' פאתנה חגלה, מנהלת בית הספר "אלמוסתקבל" בג'לג'וליה, גב' עינת רום, מנהלת אגף א' לפיתוח מקצועי במשרד החינוך, גב' שירלי רימון, מנהלת מינהל החינוך בעיריית תל אביב - יפו וד"ר ורדה שיפר ממכון ון ליר . הפאנל עסק במורכבות של מערך הפיתוח המקצועי והכוחות המנוגדים שפועלים בו, ונשמעו כיווני פעולה אפשריים לשיפור המצב הקיים . במסגרת הפאנל התייחסו הדוברים לאתגרים המרכזיים בתחום : פרופ' גלייזר התייחס לעמימות הקיימת בגבולות תפקיד המורה בארץ, אשר מובילה לעמימות במטרות הפיתוח המקצועי . גב' שירלי רימון התייחסה לצורך בשינוי יסודי בהוראה ובלמידה בבית הספר כשלב הכרחי לשינוי הלמידה של המורים . כמו כן היא התייחסה לאתגרים נוספים כגון קיבעונות של מורים והיעדר אמונה בתהליכי שינוי כתוצאה מריבוי האופנות המתחלפות במערכת החינוך . גב' פאתנה חגלה התייחסה להתמודדות עם חסמים פנימיים בעת קבלת האחריות על הפיתוח המקצועי בבית הספר . ד"ר ורדה שיפר התייחסה לקושי של רשויות חלשות ליצור שינוי בפיתוח המקצועי שלהן, לצד הצורך לערוך שינויים במשרד החינוך על מנת לנהל את המגוון של הפיתוח המקצועי ולהתאימו לצורכי המורים ובתי הספר . גב' עינת רום התייחסה למתח שבין הטמעת הסכמי השכר החדשים ובין היווצרות תרבות של "ספירת שעות" של פיתוח מקצועי, ושיתפה בדרכי ההתמודדות של המשרד עם האתגרים בתחום . המושב השלישי ביום העיון עסק בפיתוח הקריירה של המורים, האופק המקצועי שלהם וטיפוח רווחתם . פרופ' חנה עזר ממכללת לוינסקי לחינוך עסקה בתהליך המתמשך של הכשרת מורים ופיתוח מקצועי לאורך הקריירה והתייחסה לצורך בשיתוף פעולה בין המערכות השונות . פרופ' לילי אורלנד ברק מאוניברסיטת חיפה התייחסה לסוגי התמיכה הניתנים בלמידה מקצועית של מורים והשוותה אותם לתמיכה הניתנת במקצועות אחרים, וכן התייחסה לתפקידי המדריך ולתפיסות עדכניות של למידה מקצועית . גב' דליה פרץ, מנהלת אגף עובדי הוראה בתפקידי הדרכה במשרד החינוך, התייחסה לאתגרים בתפיסת ההדרכה ולדילמות העולות ממנה, וכן פירטה את הנושאים שבהם עוסק האגף . פרופ' ענת שושני מהמרכז הבינתחומי בהרצליה דיברה על טיפוח מיומנויות רגשיות-חברתיות ורווחה נפשית של מורים כתהליכים תומכי הוראה ולמידה מיטביים . מפגשי למידה פנימיים נוסף על המפגשים עם המומחים והעוסקים בתחום ועל קבלת החומרים כפי שפורט לעיל, קיימה הוועדה מספר ימי למידה מרוכזים לליבון הסוגיות, דיון וגיבוש עמדתה בהן .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר