|
עמוד:26
26 ועוסקת בשיתופי פעולה בין מורים מבתי ספר שונים לקידום הבנת הנקרא, באמצעות פעילות שבה משתתפים כל המורים והתלמידים בבית הספר . בתי ספר מקצים בכל שנה שכבה אחרת לתוכנית, ושני מורים מבית ספר אחד משתפים פעולה עם מורים שנבחרו בבתי ספר אחרים . התוכנית מעודדת מורים המשתתפים בתוכנית להצטרף לצוות המוביל בבית הספר ולהפיץ את אסטרטגיות ההוראה הנלמדות לכיתות אחרות בבית הספר, על מנת להבטיח את הטמעת התוכנית בו . בתוכנית מרחב וירטואלי המקשר בין גורם מנחה וגורם מונחה באמצעות גיליון אינטרנטי ( Activity Sheet ) . התוכנית מקיימת גם שלושה מפגשים של סדנאות פנים - אל - פנים במהלך השנה . התמיכה במורים מכוונת לדרכי יישום התוכנית בכיתתם והתאמתה לצרכים ולמאפיינים הייחודיים לבית הספר . צוות המחקר, בשיתוף המורים בבתי הספר, מלווה את התוכנית בהערכה ובתיעוד של רמת הישגי התלמידים בתחום הבנת הנקרא . המורים מקבלים את הממצאים ומתאימים את המשך פעילות התוכנית על בסיס המידע שהתקבל . ניתן להסיק כי אחד המנגנונים המשמעותיים להשגת תוצאות בתחומים החינוכיים והחברתיים במסגרת שיתופי פעולה בין בתי ספר הוא פיתוח מקצועי של הצוות החינוכי ( 2019 , . Connolly et al ) . פיתוח מקצועי משותף עשוי לחזק מיומנויות הוראה בקרב מורים ולתת בידיהם כלים להתמודדות עם קשיים בהוראה ועם תחושת הבדידות, ובכך גם להשפיע על רמת ההישגים של תלמידיהם . מקורות נבחרים ( רשימת המקורות המלאה מופיעה בסוף הדוח ) שכטר ח’ וחביב א’ ( 2013 ) . רשתות בתי ספר : מרעיון למעשה . עיונים במינהל ובארגון החינוך, 33 , 237 - 260 סקירה המציגה את התפתחותן של רשתות של בתי ספר, מאפייניהן, היתרונות שבעבודתן והקשיים שבהם הן נתקלות . הסקירה מציגה גם שתי דוגמאות של רשתות מורים כאמצעי לפיתוח מקצועי וכלי שמטרתו לתת מענה לשינויים המתחוללים בבתי הספר בארצות הברית ובהולנד . Atkinson, M . , Springate, I . , Johnson, F . , & Halsey, K . ( 2007 ) . Inter - school collaboration : A literature review . Berkshire : National Foundation for Educational Research . סקירה הבוחנת אפשרות לשיתופי פעולה בין בתי ספר מזרמים דתיים שונים בצפון אירלנד . הסקירה מציגה מודלים וגישות שונות שיושמו על ידי בתי ספר ומצביעה על האסטרטגיות האפקטיביות במיוחד . Chapman, C . , Muijs, D . , Sammons, P . , Armstrong, P . , & Collins, A . ( 2009 a ) . The impact of federations on student outcomes . NCSL . הפרסום עוסק בבחינת ההשפעה של התאגדות קבוצות בתי ספר על רמת הישגי התלמידים ועל פיתוח מנהיגות . נערכה השוואה בין 122 בתי ספר פדרליים שבהם התקיימו שיתופי פעולה ובין 264 בתי ספר שבהם לא היו שיתופי פעולה ( יסודיים ועל-יסודיים ) . במחקר נמצא כי הצטרפות לשותפות השפיעה על הישגי התלמידים . אין הבדלים בהשפעה בין סביבות סוציו-דמוגרפיות שונות או מגדרים . החוקרים פרסמו שני מחקרי המשך .
|

|