רשימת המקורות המלאה

עמוד:35

35 נספחים חוות דעת מקצועיות חשיבות הנושא : הנושא חשוב מאוד וטוב שנסקר לצורכי משרד החינוך . הכיוון של שיתופי פעולה בין בתי ספר הולך וצובר תאוצה בעולם, וטוב שישראל תהיה שותפה בו . סוגיות בהטמעה בסביבות לימוד ישראליות : חשוב לדון ולסקור שותפויות בין בתי ספר מרקע דתי שונה וגם על רקע מתיחות וסכסוך, כפי שנעשה בדוח . אלו נקודות חשובות לדיון בעיקר בחברה הישראלית, הבנויה משבטים ותתי-שבטים, ואשר נוכחת בה בצורה משמעותית המתיחות הישראלית-פלסטינית . בישראל אין דוגמאות רבות לבתי ספר המייצרים שותפות או לימוד משותף על רקע הסכסוך . בהקשר לכך מעניין לציין כי באופן היסטורי התפתחה בצפון אירלנד תנועה של בתי ספר משותפים דו-לאומיים, אך בתי הספר הללו הם כיום רק כ - % 6 מבתי הספר במדינה . רוב ההורים ממשיכים לבחור בבתי ספר נפרדים כאמצעי להנחלת הערכים הקהילתיים שלהם לילדיהם . בפועל יוצרת ההפרדה ניכור ואף פחד ועוינות – ולכך לימוד משותף בא לתת מענה : גישה שמכבדת את הרצון לשמירה על זהות נפרדת בחינוך הילדים, ועם זאת מייצרת חיבור רב-ממדי, עמוק ורב-שנים בין קבוצות . הצעות להרחבה ודגשים : א השלכות של שיתופי הפעולה : סקירת הנושא טובה מאוד למקבלי החלטות להבנת חשיבות הנושא, אך אם אכן יאומץ יש להרחיב על התהליך, השותפים בדרך, הקשיים והתרבות הרצויה לתהליך . ראוי להרחיב בהמשך על האופן שבו יכולה להשפיע שותפות בין בתי ספר על הישגי תלמידים . זוהי סוגיה מהותית וחשובה, אשר יכולה להשפיע על ההחלטה הראשונית לשתף פעולה . הדוח נוגע בנושא, אך כדאי לספק עוד מידע ולהרחיב . יש לבחון אם יש נתונים שמגבים עלייה בהישגים בעקבות שותפות בין בתי ספר, אילו הישגים השתפרו וכיצד התבצעה המדידה . אם אכן יימצאו סימוכין לעלייה בהישגי תלמידים כתוצאה של שותפות, יש לחלקם במידת האפשר להישגים בתחומי דעת, הישגים בתחום המיומנויות ( לכך אכן יש התייחסות בדוח ) והישגים בתחום החוויה הלימודית . ב גורמים מסייעים ומעכבים : הסקירה טובה ומדגישה את היתרונות, אבל צריך להרחיב על הגורמים המסייעים והמעכבים – כיצד עוברים משלב לשלב בהתפתחות קהילות הלמידה בין בתי ספר ? כיצד יש לרתום את המפקחים לעבודה רשתית כזו ? ג הגדרת שותפות אידיאלית בין התלמידים : ספרות המחקר מצביעה על כך כי שותפות חינוכית מיטבית נתפסת כשותפות שמחזקת את הזהויות השונות בד בבד עם קבלת הזהות “האחרת” . זו נקודה שיש להדגיש, ויש להרחיב על המסלול המטפח שותפות שבה זהויות מפותחות זו לצד זו .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר