1. קידום מדיניות כמניע לשיתוף

עמוד:16

16 פדגוגית, שכללה פעילות של פיתוח ומחקר פעולה ( D & R ) של פרויקטים עבור מובילים פדגוגיים ומורים, במסגרת קבוצות אזוריות קטנות . The National College for Teaching NCTL ( & Leadership ) מלווים ומנחים את התוכנית, וגם מבצעים הערכה מלווה לפרויקט ( 2015 , . Rea et al ) . יוזמה נוספת במסגרת זו היא יצירת נקודות מוקד ( hubs ) ברחבי המדינה, על מנת לעודד את המנהיגות החינוכית לטפח מורים למתמטיקה ולהתאימם לצורכי בית ספרם . פורום זה מאפשר לאגם ידע ומומחיות מקצועית בתחום המתמטיקה ולרתום אותם לקידום ההישגים בבתי הספר, באמצעות הפצה של best practice ( שיטות עבודה מוצלחות במיוחד ) בין בתי ספר . ההשקעה המסיבית של הממשל בבריטניה בעידוד שיתופי פעולה בין בתי ספר, לצד הרחבת האוטונומיה והאחריותיות של בתי הספר, מלוות בדיון ציבורי על התרומה של צעדים אלו לשיפור מערכת החינוך . יש הרואים בגיבוש אסטרטגיה מתאימה של שותפות בין בתי ספר כאחד האמצעים היעילים להתמודדות עם אתגרי מערכת החינוך הנוכחית . אסטרטגיה כזו מאופיינת באחריות לתוצאות ברמת התלמידים וביצירת תוכנית משותפת לסיוע לבתי הספר, התואמת את הצרכים הייחודים של כל אחד מהשותפים . השותפות מאפשרת איגום משאבים משותפים, פיתוח מקצועי והרחבת המומחיות של הצוותים בבית הספר, בניית יכולות משותפות לשיפור איכות הפדגוגיה ואיסוף מידע שיטתי על הישגי התלמידים וניתוחו לצורך קידום התלמידים . כל אלו, בהובלת הנהגה איכותית ושוויונית, עשויים להוות כלי משמעותי העומד לרשות המנהיגות בבית הספר להשגת מטרותיה ( 2015 Keddie, ) . 3 1 השותפות כאמצעי להפחתת מתיחות חברתית וקידום אינטגרציה חברתית בצפון אירלנד, מערכת החינוך ריכוזית וכוללת בתי ספר פרוטסטנטיים וקתוליים ומעט בתי ספר אינטגרטיביים . רובם פועלים לפי המודל של חינוך משותף, Shared Education 5 היוזמה לשיתוף בין בתי ספר החלה בשלב ניסיוני בשנת 2007 באוניברסיטת ( Program ) SEP . בלפסט ואומצה על ידי הממשלה כאחד מכלי המדיניות לקידום לכידות חברתית ושיפור הלמידה, בתום קונפליקט לאומי-דתי בן מאות שנים ולנוכח מערכות חינוך נפרדות . מתוך רצון להביא לפיוס הוחלט להשקיע מאות מיליוני לירות שטרלינג ביוזמה החל ב - ,2011 וזאת לאחר ניסיונות קודמים של מפגשים חד-פעמיים בין קבוצות, בניית תוכנית לימודים וספרי לימוד משותפים ובתי ספר אינטגרטיביים, שצלחו פחות ( ; 2017 Duffy & Gallagher, Gallagher, 2016 ; Hughes, Lolliot, Hewstone, Schmid, & Carlisle, 2012 ) . נקודת המוצא של התוכנית היא שהמפגש מהווה הזדמנות להעמיק את הבנת הזהות הנפרדת של כל תלמיד ולהכיר זהויות אחרות . הלימוד המשותף נועד לתת מענה לתחושות הניכור, הפחד והעוינות בין הקבוצות ולחזק גישה מכבדת וחיבור רב-ממדי, עמוק ורב-שנים ביניהן ( 2018 Education and Training Inspecturate, ) . המימון הממשלתי לתוכנית SEP כולל עלויות של הכשרת מורים, הסעות תלמידים ובניית קמפוסים משותפים בעלי חללים נפרדים לכל אחד מבתי הספר וחלל משותף . אחד האתגרים הוא שימור הזהות של כל אחד מהשותפים גם בשיעורים בעלי אופי אתני-קבוצתי, כמו היסטוריה ואזרחות . 5 במקרה של אירלנד מוצגת בהרחבה תוכנית SEP היות שממשלת אירלנד בחרה להשקיע בה בהיקף גדול ולאורך שנים .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר