|
עמוד:25
25 7 4 פיתוח קהילות למידה מקומיות של מורים המחלקה לחינוך במיאמי קיימה הכשרה מקצועית אזורית למורים, על מנת לעודד שיתופי פעולה בין בתי ספר ציבוריים באזור . רוב המורים שקיבלו הדרכה קבוצתית במסגרת הכלל- אזורית הביעו שביעות רצון ממנה, וכמעט כולם ציינו כי ההדרכה סייעה להם בהוראה, בעיקר מורים שקיבלו הדרכה בפיתוח אסטרטגיות הוראה חדשות ובהערכת עבודות תלמידים בכיתה . נמצאו הבדלים משמעותיים בין בתי הספר במידת שיתוף הפעולה : בתי ספר יסודיים שיתפו פעולה יותר בהשוואה לבתי ספר על-יסודיים, במיוחד בפיתוח תוכניות לימודים . כמו כן נמצאו הבדלים משמעותיים בין המורים במידת שיתוף הפעולה : נשים נטו יותר לשיתופי פעולה מגברים, ומורים בעלי תואר ראשון נטו יותר לשיתופי פעולה בהשוואה למורים בעלי תארים מתקדמים יותר ( Ronfeldt, Farmer, McQueen, Grissom, 2015 & ) . 8 4 רשת קהילות למידה אינטרנטיות בעשור האחרון הולכת ורווחת הכשרה של מורים באמצעות פלטפורמות אינטרנטיות . להלן שתי התארגנויות באוסטרליה ובספרד : פיתוח מקצועי של הנהגה וצוותים חינוכיים בהובלת הרשות האזורית באוסטרליה : במדינת ויקטוריה שבאוסטרליה, בשנת ,2008 המחלקה לחינוך עודדה יצירת שותפויות בין בתי ספר באותו אזור , למען שיפור האפקטיביות של בתי הספר . ההצטרפות לשותפות הייתה בהתנדבות ובאמצעות רשתות אינטרנט . ההנחה בבסיס היוזמה הייתה כי יצירת קבוצת הנהגה מקומית ובניית תוכנית אסטרטגית ברמה המקומית יעודדו אחריותיות, פיתוח משאבים מקומיים ולמידה מקצועית, המותאמים לאינטרסים הקולקטיביים של הקהילה שבתי הספר משרתים . הרצון היה ליצור מודל לא ריכוזי של “ hub & spoke ” ( מבנה ריכוזי אחד הכולל תת-יחידות ארגוניות ; כל יחידה מנוהלת בנפרד, אך כולן מאוגדות כלכלית ) , להרחבת יכולת קבלת ההחלטות והאחריותיות בין השותפים המקומיים . מחקר מלווה מצביע על כך שמנהלים תומכים בהתאגדות של בתי הספר ובלמידה המשותפת, אך יש שונות במידת השתתפותם ומעורבותם בפעילות . גודל בית הספר משפיע על מידת היכולת והפניוּת של חברי הצוות להיות מעורבים בפעילות של הרשת . רוב המנהלים דיווחו שהפעילות של הרשת שיפרה את ההוראה והלמידה בבית הספר, אך לא זוהה שיפור בהישגי התלמידים . עיקר השותפות היה בשיתוף ברעיונות, תפיסות ואסטרטגיות הוראה “ best practice ” . הייתה מידה פחותה של שיתוף במשאבי כוח אדם או במשאבים פיזיים . מנהלים דיווחו על קושי ביישום שותפויות מעין אלו ועל היעדר משאבים לכך . בחלק קטן מבתי הספר הייתה מנהיגות פעילה שעסקה בהפצת פרקטיקות הוראה איכותיות או חדשניות באופן אינטנסיבי ומפורט בין בתי הספר ועודדה למידת עמיתים . בבתי ספר אלו זוהה שיפור ברמת ההישגים של התלמידים ( 2014 Sugget, ) . רשת קהילות לומדות בהנחיה ובליווי של חוקרים מהאקדמיה בספרד : במסגרת התוכנית Reading in Pair , עשרים בתי ספר בספרד המחוברים לרשת אינטרנט אחת מקיימים פיתוח מקצועי למורים בתחום הקריאה, באמצעות קהילות למידה אינטרנטיות . צוות של קבוצת מחקר לקידום למידת עמיתים בקריאה ( GRAI ) באוניברסיטת אוטונומה בברצלונה מלווה את הקהילות ( 2017 Miquel & Duran, ) . התוכנית היא תלת-שנתית
|

|