4. שיפור איכות ההוראה כמניע לשיתוף

עמוד:23

23 עבור בתי ספר המתמחים בתחום מסוים ( כמו אוכלוסיות בעלות רקע חברתי-כלכלי נמוך, או זרם חינוכי מסוים ) . הפורום יוצר הזדמנות לשיתוף ולהתייעצות, ומורים מדווחים כי היוזמה מסייעת בהפחתת תחושת הבדידות ( 2004 , . Rudd et al ) . 4 4 תכנון ופיתוח של חומרי למידה ואסטרטגיות הוראה חלק ניכר מהשותפויות עוסקות בתכנון משותף ובפיתוח תוכנית אסטרטגית, או בפיתוח של חומרי למידה ואסטרטגיות הוראה דרושות, בהתאם לצרכים ולסדרי העדיפויות . אחד הפרויקטים העוסקים בכך הוא טיפוח מנהיגות פדגוגית במסגרת תוכנית Teaching TSA ( School Alliance ) , שבו פורום של מנהיגים פדגוגיים מתכנס אחת לכמה חודשים, עוסק במחקר ופיתוח, ויוזם פרויקטים חינוכיים, מפעילם ובוחן אותם בקבוצות אזוריות . התוכנית מעמידה לרשות המשתתפים ערכת כלים ( Toolkit ) , יומן תיעוד לרפלקציה עצמית ולמשוב של קולגות, והנחיה שוטפת של צוות המומחים של National College for Rea et al . , 2015 ( Teaching & Leadership ) . לרוב השותפות מתמקדת בסוגיה ספציפית המעסיקה את הצוות . הסוגיות הרווחות בתחום זה הן ( 2007 , . Atkinson et al ) : הגברת הנוכחות של תלמידים בבתי הספר, בעיקר תלמידים תת-משיגים ותלמידים בסיכון . מעבר של תלמידים בין בתי ספר . כך לדוגמה, אחת השותפויות עסקה במעבר שבין בית הספר היסודי לבית הספר העל-יסודי . שותפות נוספת עסקה במעבר למוסדות להשכלה גבוהה, וקיימה פעילויות משותפות לתלמידים משני בתי הספר השותפים, ובכלל זה סיורים באוניברסיטאות מקומיות ומפגש עם אנשי צוות לצורך קבלת מידע על תהליכי ההרשמה לאוניברסיטה . פיתוח תוכניות לימודים . כך לדוגמה, רשת בתי הספר Network of Performance Schools ) NPS ( מקיימת שיתוף פעולה בין 34 בתי ספר בקנדה הממוקדים בשיפור איכות הלמידה של התלמידים . כל בית ספר ברשת אחראי לפיתוח של תחום ספציפי עבור תוכנית הלימודים ולהפצת חומרי הלמידה וההוראה שפותחו לבתי ספר אחרים במסגרת המפגשים השוטפים . פיתוח משותף של משאבים – רשת בתי הספר West Kent Learning Federation עוסקת בין היתר בפיתוח של חומרי למידה מקוונים עבור תלמידים מתקשים ובתרגולם . ברשת גם עדכונים על מידע מקצועי רלוונטי למורים . פיתוח מענים עדכניים בעקבות התפתחויות בתחום החינוך – פרויקטים מסוג זה קיימים בקבוצת בתי הספר Essex Schools , שהתאגדו בעקבות פרסום נייר המדיניות בתחום הטיפול בילדים בנושא ( 2003 ) Every Child Matters . 5 4 מפגשים בין-אישיים, ביקורים הדדיים ותצפיות לעתים קרובות בשותפויות בין בתי ספר מתקיימים ביקורים הדדיים, בעיקר על מנת לצפות בפרקטיקות חדשות או לדון בסוגיות חינוכיות שבתי הספר השותפים עסוקים בהן . מטרת הביקורים יכולה להיות פיתוח מקצועי של המורים, כמו ב - NLCs , או הצגת ידע בתחומי תרבות, אתניות או דת ייחודיים – לדוגמה בשיתופי פעולה בין-לאומיים המקיימים

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר