3. חיסכון ויעילות ארגונית־כלכלית כמניע לשיתוף

עמוד:21

21 ברשויות המקומיות של רשת Diversity Pathfinder Initiative התקיימה שותפות דומה ( 2006 , . Woods et al ) . במסגרת שיתוף פעולה אחר בין בתי ספר יסודיים הועסק מורה לצרפתית ( 2011 Ofsted, ) . המומחים לימדו במגוון בתי ספר ועסקו גם בהנחיה, ייעוץ וליווי של המורים בבתי הספר השותפים במסגרת עבודתם ( 2004 , . Rudd et al ) . השאלת אנשי צוות לבית ספר שותף – לעיתים חברי צוות מבית ספר שותף אחד מושאלים לעבודה באופן זמני בבית ספר שותף אחר . בשותפות Leading Edge Partnership בתי ספר השאילו מתמחים שנמצאים בשלבי התמחות באקדמיה לבית ספר שותף . מהלך זה נתן הזדמנות לבית הספר השותף שקיבל בהשאלה את המומחים להכשיר את הצוות שלו בתחום התמחות מסוים . עבור המורים והמומחים הביקור זימן היכרות עם הקשר שונה של תרבות למידה ( 2004 , . Rudd et al ) . ב - Beacon Schools התקיים הסדר להשאלה של טכנאים והנדסאים מהקולג’ המקומי לבתי ספר יסודיים שותפים, והם נעזרו גם באנשי דת ללימוד נושאים רוחניים בבתי ספר על-יסודיים שותפים . נוסף על כך, אם אחד ממנהלי בתי הספר או סגנו נעדר באופן ממושך החליף אותו מנהל או סגן מנהל מבית ספר שותף אחר . העסקה משותפת של אנשי צוות ואומנים – אפשרות נוספת היא העסקה של מומחה בבתי הספר השותפים . כך לדוגמה, בשותפות Kent , הנושא שנבחר לעמוד במרכזו של אחד הפרויקטים למצוינות היה שונות תרבותית בתחום האומנויות ; במסגרת היכרות עם התרבות האפריקאית הוזמן מתופף מגאנה לקיים סדנה בַּנושא בכמה בתי ספר ( Ofsted, 2011 ) . במסגרת השותפות Shared School Business Manager בתי ספר העסיקו במשותף מנהל ארגוני שפעל להתייעלות כלכלית של כל אחד מהארגונים ( Woods, Armstrong, Bragg, & Pearson, 2013 ) . 4 3 ניהול משותף בעידוד הממשלה הפלמית, המציעה תמריצים להתאחדויות של בתי ספר, בתי ספר בבלגיה בעלי אג’נדה ואינטרסים משותפים יוצרים ארגון גג משותף . במסגרת זו הם מתאגדים באופן וולונטרי לניהול משותף, כדי לספק שירותים חינוכיים באזור גיאוגרפי מסוים . השותפויות עשויות להתבסס על אינטרסים משותפים בתחום הכלכלי ( נגישותם של חומרי הוראה, פיננסים, תשתיות וזמן ) , בתחום הארגוני ( גיבוש סדירויות ארגוניות [ Regularities ] , כללים ודפוסי פעולה וחלוקת תפקידים ) , בתחום האידיאולוגי-תרבותי ( נורמות וערכים ) ובתחום החברתי-מקצועי ( קשרים מקצועיים בין-אישיים בין מורים ומנהלים ) . ההתארגנות מאפשרת לבתי הספר להשיג במשותף מטרות שלא היו יכולים להשיגן כבית ספר יחיד . לארגון הגג של בתי הספר ניהול ארגוני משותף, המספק לכל בית ספר תמיכה אדמיניסטרטיבית, הכוונה אסטרטגית ותמיכה מקצועית-ארגונית . ההתנהלות הארגונית משותפת, לרבות רכישה משותפת של ציוד ; הפיתוח המקצועי מתנהל במשותף ; וממנים בעלי תפקידים המספקים שירות לכלל בתי הספר שבארגון הגג . הארגון מספק מענה מותאם לבתי ספר המתמודדים עם רמת הישגים נמוכה של התלמידים, וקיימת מחויבות כוללת לשרידות בתי הספר שבשותפות . המנהלים מדווחים על תחושה של שייכות לקבוצת מנהלים, על קבלת תמיכה מקצועית ועל אפשרות להתייעץ ולשתף בהתנסויות . כל אלו עשויים להביא לשימור של המנהלים בתפקידם לאורך זמן ( 2015 Piot & Kelchtermans, ) . שיתופי פעולה בין בתי ספר בתחום המשאבים, ההזדמנויות להצטיידות ולהרחבת המתקנים וחומרי הלמידה וההזדמנויות להכשרת המורים – כל אלה מובילים לשיפור איכות ההוראה,

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר