|
עמוד:11
11 ח היקף בתי הספר השותפים : שותפויות נבדלות זו מזו במספר בתי הספר הכלולים בהן ובמספר התלמידים הלומדים בהם . גודל השותפות והיקפה משפיעים גם על מידת ההישרדות שלה . קשיים עלולים להיווצר בשותפויות רחבות היקף, כאשר חלק מהשותפים אינם מעורבים בפעילות השוטפת או נושרים ממנה . בשותפויות אלו לרוב חלק קטן מהמעורבים הוא שמארגן את הפעילויות . התרחבות מהירה עשויה אף היא לפגוע בפעילות השותפות . היקף בתי הספר הכלולים בשותפות משפיע גם על סוגי הפעילויות המתקיימות במשותף ; מחד גיסא, שותפות רחבה מציעה מגוון רחב של פעילויות ומשאבים . מאידך גיסא, היא מציבה אתגרים רבים בארגון השותפות, בהובלה ובקיום הפעילויות המשותפות . חלק משותפויות אלו בעלות הנהלה ריכוזית, ובאחרות היא ריכוזית פחות . תיאום ויציבות בהפעלה חשובים על מנת להתמודד עם חוסר בהירות במטרות ובדרך ההפעלה . אשר למספר בתי הספר השותפים – אין ספרות המחקר מציינת מפורשות מספר אידיאלי, אך לרוב שותפות של ארבעה בתי ספר ומעלה נתפסת כשותפות מורחבת ( שאינה קטנה ) , ואילו שותפות של עשרות בתי ספר נתפסת פעמים רבות כלא מועילה . ממדים נוספים העשויים לאפיין שיתופי פעולה בין בתי ספר הם דרכי התיאום וההתארגנות ( מעורבות גורם ממשלתי, רשות מקומית או עמותה, התקציב העומד לרשות השותפות ותפקידם של אנשי הצוות בבתי הספר בשותפות ) ; מידת הגיוון במאפייני בתי הספר ופרופיל תלמידיהם ; ומידת המעורבות של השותפות בקבלת ההחלטות של הנהגות בתי הספר השותפים ( 2007 , . Atkinson et al ) . מקורות נבחרים ( רשימת המקורות המלאה מופיעה בסוף הדוח ) : Armstrong, P . ( 2015 ) . Effective school partnerships and collaboration for school improvement A review of the evidence . UK : Department for Education . סקירה עבור מחלקת החינוך בבריטניה הבוחנת את השפעה של יוזמות לשיתופי פעולה בין בתי ספר על הישגי התלמידים ועל שיפור בית הספר באופן כללי . המאמר סוקר את הספרות העוסקת בהערכת מודלים שונים ומידת האפקטיביות שלהם ב - 15 השנים האחרונות . Atkinson, M . , Springate, I . , Johnson, F . , & Halsey, K . ( 2007 ) . Inter - school collaboration : A literature review . Berkshire : National Foundation for Educational Research . בחינת האפשרות לשיתופי פעולה בין בתי ספר מזרמים דתיים שונים בצפון אירלנד . הסקירה מציגה מודלים וגישות שונות שיושמו על ידי בתי ספר ומזהה את האסטרטגיות האפקטיביות במיוחד . Connolly, P . , Hanratty, J . , Hughes, J . , Chapman, C . , & Blaylock, D . ( 2019 ) . Protocol for a systematic review : Inter - school collaborations for improving educational and social outcomes for children and young people : a systematic review . The Campbell Collaboration . מחקר הבוחן את השפעתם של שיתופי פעולה בין בתי ספר יסודיים ועל-יסודיים על שיפור תוצאות חינוכיות וחברתיות בקרב ילדים ונוער . הסקירה מציגה דוגמאות של יוזמות מדיניות, מודלים של פעילות, המוטיבציות להפעלתם ומידת האפקטיביות של היוזמות בתחומים הלימודי והחברתי . Duffy, G . , & Gallagher, T . ( 2017 ) . Shared education in contested spaces : How collaborative networks improve communities and schools . Journal of Educational Change, 18 ( 1 ) , 107 - 134 . מאמר המציג שיתופי פעולה בין בתי ספר קתוליים, פרוטסטנטיים ואינטגרטיביים שהניבו שיפור בלכידות הקהילתית באירלנד . שיתופי הפעולה כללו את התלמידים, המורים ומנהלי בתי הספר, והמחקר נערך באמצעות מתודולוגיה של חקר מקרה . Muijs, D . , Ainscow, M . , Chapman, C . , & West, M . ( 2011 ) . Collaboration and networking in education . London : Springer, Dordrecht . קבוצת חוקרים מאנגליה העוסקת בהערכה של שותפויות בין בתי ספר במדינה במשך כעשור, פרסמה ספר רחב היקף בנושא ממדים של שותפויות בין בתי ספר . הספר כולל בין היתר סוגי שותפויות, תאוריות נלוות, השפעות של השותפויות והאתגרים שאיתם מתמודדים הצוותים המיישמים שותפויות .
|
|