4.2. ניבוי באמצעות מערכות זיהוי מוקדם

עמוד:28

28 לוח 4 : סימני אזהרה לסכנת נשירה אצל תלמידים, על פי אוניברסיטת ג'ונס הופקינס ) Johns Hopkins ) מקור : 8 . Frazelle & Nagel, 2015, p חיסוריםרף ( ימים מלאים, לאורך שנת הלימודים ) הישגים לימודייםהתנהגות מספר שנה רבעון הפעמים שנשלח למנהל ( בשנה ) מספר ההשעיות מתמטיקה ( בשנה ) ואנגלית ( בחטיבת ביניים ) שיעורי ליבה ( בתיכון ) מחוץ ציון “נכשל” 3662 ימים 9 ימים למסלול ציון “נכשל” בתעודה בתעודה בסטייה מן המסלול ציון “כמעט 0 - 31 - 195 - 35 ימים 5 - 8 ימים טוב” ציון “כמעט בתעודה טוב” בתעודה על המסלול לסיום מוצלח 4 ימים ציונים “טוב 0 - 01 - 182 ימים או פחות מאוד”, “כמעט טוב מאוד” או “טוב” בתעודה ציונים “טוב מאוד”, “כמעט טוב מאוד” או “טוב” בתעודה ניתן לפתח מערכות EWS בהתאם לצרכים ולמאפיינים של בתי ספר או של מערכות חינוך ספציפיות, להגדיר את שלושת האינדיקטורים בדרכים שונות, וכן להוסיף על גבם משתנים מנבאים נוספים . כך, למשל, בתי ספר שנורמות ההתנהגות בהם בעייתיות יותר, עשויים להגדיר סף גבוה יותר באינדיקטור בעיות המשמעת . אולם נמצא שנוכחות מתחת ל - % 85 - % ,90 שתי השעיות או יותר במהלך השנה ושני ציוני נכשל או יותר בתעודת המחצית, מנבאים היטב נשירה ( 2019 Balfanz & Byrnes, ) . השימוש העיקרי במערכות ה - EWS נעשה בתחילת התיכון – כיתה ט' בארה"ב – בשל הבנה ששלב המעבר מבית הספר היסודי לתיכון הוא שלב מורכב, שמציב בפני התלמיד שורה של קשיים רגשיים, חברתיים ולימודיים ( 2008 , . Neild et al ) . רמת הדיוק הגבוהה ביותר לניבוי נשירה מן התיכון נמצאה בשימוש ב - EWS בשלב זה . יתרה מזו, זיהוי בשלב זה הוא מוקדם דיו ליישום תוכניות התערבות ( 2019 Balfanz & Byrnes, ) . נעשו ניסיונות לשימוש במערכות EWS גם בשלבים מוקדמים יותר של מערכת החינוך, והן נמצאו יעילות, אם כי במידה פחותה ( 2018 McMahon, ) . נוסף על כך נמצא שישנם תלמידים רבים שלהם דפוס של היעדרויות מרובות דווקא בשנות בית הספר היסודי ולאחר מכן הם מתאזנים – והסיכוי שלהם לנשירה נמוך מן הסיכוי של תלמידים שנכחו בקביעות בבית הספר היסודי, והתחילו להיעדר רק לקראת סופו ( 2011 Schoeneberger, ) . נוסף על השימוש במערכת EWS כדי ללמוד על סיכון לנשירה, אפשר לקבל ממנה אינדיקציה

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר