4.1. מתנדבים במוסד החינוכי בהובלה של עמותה חיצונית: תוכנית Experience Corps

עמוד:17

17 2 . המיון לתוכנית נעשה לפי סטנדרטים קבועים : מתקבלים רק מתנדבים מעל גיל 55 ( דרישה של הגוף המממן ) , יודעי קרוא וכתוב ועצמאיים קוגניטיבית ופיזית . כיוון שהתוכנית ממומנת מכספי הממשל הפדרלי, היא מסננת מועמדים לפי התקנות המקומיות בנוגע לעבודה עם ילדים . 3 . הכשרת המתנדבים נחשבת אינטנסיבית ונעשית על ידי הנהלת התוכנית המקומית . היא נמשכת שבועיים והיקפה 30 שעות של הדרכות, דיונים וסימולציות ( , . Parisi et al 2015 ) . 4 . המתנדבים פועלים בצוותים המונים שבעה חברים והם נפגשים באופן קבוע . רכז מתנדב אחראי על פעילותם במוסד החינוכי, מפקח עליה ו מלווה אותם . הרכז מטעם התוכנית מספק אוריינטציה לסגל המוסד החינוכי על אודות התוכנית וכן מסייע לחניכה של מתנדבים חדשים ( 2015 , . Parisi et al ) . נוסף על כך הרכז מוודא שבבית הספר לא מציבים את המתנדבים בתפקידים של עובדים בשכר ( 2004 , . Glass et al ) . כמו כן הוא מעביר סקרי שביעות רצון שנתיים הן למתנדבים הן לסגל המורים . 5 . התמיכה האדמיניסטרטיבית ( הצבה בבתי ספר, תיאום יום-יומי, תשלום החזרי הוצאות ) באחריות הרכז המקומי של התוכנית . 6 . צוות המתנדבים משמש קבוצת שווים לכל אחד מחבריה, והם תומכים זה בזה . אחוזי השימור גבוהים מאוד : יותר מ - % 80 מסיימים שנת התנדבות וממשיכים לשנה נוספת ( 2006 Martinez, ) . יתרון ברור של התוכנית הוא הצלחתה המוכחת והמובהקת להשגת יעדיה הלימודיים ( 2014 , . Rebok et al ) . התוכנית היא מהראשונות להדגיש ואף לחקור באופן מעמיק את התרומה של התנדבות לאוכלוסייה מבוגרת, הכוללת שיפור ביכולות פיזיות, חברתיות וקוגניטיביות . המתנדבים מגיעים על פי רוב מהקהילה הרחבה של בית הספר והמאפיינים הדמוגרפיים שלהם דומים למאפייני התלמידים . הדבר מאפשר קשר בין המתנדבים והתלמידים והזדהות של הקבוצות אלו עם אלו . תוכנית Experience Corps עסקה בראשיתה גם בפתרון סכסוכים בכיתה, אולם לאורך זמן לא נמצאה השפעה על אקלים בית הספר . לא ברור אם הדבר נובע מחוסר יעילות של המתנדבים בנושא זה, או מכך שהציפיות של התלמידים וצוות בית הספר עולות בעקבות ההתנדבות ( 2015 , . Parisi et al ) . בכל מקרה, בשנים האחרונות הוחלט למקד את פעילות המתנדבים אך ורק בשיפור הקריאה . חיסרון נוסף הוא שהחיבור בין בית הספר והקהילה נעשה ללא מעורבות אקטיבית של המנהל וצוות בית הספר, והחיבור בין בית הספר כמוסד לבין המתנדבים מתווך על ידי ארגוני התנדבות . הדבר מייצר תלות של המתנדבים ושל צוות בית הספר בארגוני ההתנדבות .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר