פתח דבר

עמוד:13

פתח דבר | 13 אשר נמצא מחוץ לחדר הזה . נוסף על כך הפרק שופך אור על התנועה בין מרחבי עבודה בדמיון – מַעֲבר מהרהורים ופנטזיות לא בריאים לעבודה טיפולית ב"מרחב פנטסטי" או ב״מציאות דרמטית״, באמצעות יצירת מטפורות מבריאות ומשחק . עדנה לשם בוחנת מקרה של נער שהיה עֵד לאלימות והגיע לטיפול עקב התפרצויות זעם . היא מתארת כמה התערבויות טיפוליות שלה שמטרתן הייתה להבנות מחדש את תפיסתו של הנער באשר לתפקיד הגבר ולתפקיד האישה ( תפיסה שהתעצבה לנוכח ההרג, האונס והתוקפנות שהנער ראה וחווה ) , לאפשר לו להיחשף במקום בטוח לדימוי גברי שונה מזה שהוא ראה בביתו, לרכך חלקים נוקשים בנפשו ולהשתנות ( מ"מלך ממית" ל"מלך מחייה" ) . במאמרה היא מראה את יכולתו של הטיפול בדרמה לאפשר מרחב משחקִי דמיוני . במרחב כזה יכולות להתרחש סצנות המבוססות על החיים עצמם, אך אלו "מורחקות" לעולם דמיוני שהכול יכול להתרחש בו – הטוב והרע, המכאיב והמיטיב . במקרה המתואר בפרק העתקת הסצנה לעולם דמיוני גורמת להתרחשותו של שינוי מהותי . מירית מוזר - פרסטלניק מציעה לנו להציץ אל "המשחק שבין גבולות להכלה והחזקה בטיפול" באמצעות תיאור וניתוח של מעשה טיפולי העושה שימוש בחומרים וביצירה . במקרה המתואר נער מתבגר מנסה שוב ושוב לפרוץ את גבולות ה"מכל" הטיפולי שנקבעו בחדר הטיפול . ניתוח המקרה מעודד את הכותבת לבחון את ההתמודדות שלה עם תוקפנות ועם "דמויות מופנמות מאשימות", דמויות שבגלל סיפור חייה היא מרגישה פגיעה במפגשים עימן . בחינה זו מאפשרת לכותבת "לְפנות מקום לעצמה", להתרחק ולחוש שהיא מאמינה ביכולתה לסייע לנער המטופל . שער רביעי : שילוב גישות טיפוליות ניצה דור מציגה מגמה חדשה של שילוב בין תאוריות וגישות בתהליך הטיפולי . הפרק מתאר את התנועה הסינרגטית שלה באמצעות שילוב בין שלושה זרמים : טיפול באומנויות, מיינדפולנס וטיפול קוגניטיבי - התנהגותי ( CBT ) . התנועה הזו מתוארת באמצעות חילוץ התאוריה מתוך ההתרחשות הטיפולית – חקר מקרה של נערה מתבגרת עם הפרעת חרדה כללית . הנרטיב האישי של הכותבת מאפשר לה לבחון את הזהות הטיפולית ואת מרחב הפעולה שלה כמטפלת, והיא מנסה "לנוע" עם מכלול הידע והניסיון האישי והמקצועי שלה . נעמי וייץ עוסקת בשאלת הדיאלקטיקה בין המעשה הטיפולי לחוויית המטפל . באמצעות נרטיב אישי היא מראה תחילה כי העיקרון הדיאלקטי התווה את דרכה המקצועית בתנועה ובמחול . לאחר מכן היא מתארת את יישום העיקרון

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר