פתח דבר

עמוד:12

12 | איים של סיפורים - נרטיבים אישיים ומקצועיים של מטפלות ומטפלים באמצעות אומנויות ובמבט בעבודה הטיפולית, וזאת על מנת להבין ו"לתרגם" את הנעשה בחדר הטיפול . מן הפרק עולה שהכשרתה וניסיונה כציירת משפיעים על אופן ההתבוננות שלה בעולם ועל עבודתה כמטפלת באמצעות אומנות . רינת ינאי מתארת את החוויה של אי - ידיעה, אי - עשייה והמתנה במהלך הטיפול באמצעות אומנויות . לטענתה, טיפול לא יכול להתרחש בלי לערער את שיווי משקלה של המטפלת ובלי לעורר שאלות שעליה להקשיב להן קשב רב . באמצעות נרטיב מקצועי המתאר טיפול בנערה מאומצת, היא בוחנת את הניסיון לחבר בין תחושותיה העכשוויות של המטופלת לבין חוויית הנטישה הראשונית שלה ולפתח אצלה תחושת שייכוּת וקבלה . בפרק נחשף התהליך אשר חוותה הכותבת בעת שכתבה ושיתפה בנרטיב שלה את עמיתיה לקורס . חוויה אישית זו לימדה אותה על הקושי הכרוך באינטראקציה עם מטופלים הנמצאים במצבי רגרסיה, או עם מטופלים אשר במהלך המפגש הטיפולי מגלים נטיות אובדניות . שער שלישי : טיפול בדרמה ובדמיון מודרך יעל אבל עוסקת במתח שבין התקרבות להתרחקות במעשה הטיפולי . האם וכיצד המטפל יכול למצוא את הריחוק האסתטי הנכון לו ולמטופל גם מחוץ לחדר הטיפול ? ניתוח המעשה הטיפולי הצמיח אצלה את התובנה שכל מעשה טיפולי הוא ייחודי ומייצר כללים חדשים, כאלה המנפצים את כל שהיה ידוע לכאורה וצפוי לפני תחילת הטיפול . המעשה הטיפולי גם חושף את המטפל והמטופל למסע משותף של גילויים חדשים על אודות עולמו של המטפל, עולמו של המטופל והאינטראקציה בין עולמות אלה . אבל טוענת כי היציאה ממרחב טיפולי קטן, סגור ומתוכנן בקפידה אל המרחב הגדול, הפתוח והבלתי - צפוי של הטבע יכולה לסייע למטפל להתמודד עם תחושות של חוסר שליטה, חוסר ודאות וחשש מהבלתי - צפוי . יתרה מזאת, אפשר להסתייע ב"יציאה לעולם" כדי ליצור מעשה טיפולי חדש ופורץ גבולות . אבל מאמינה כי עקרונות הטיפול בדרמה יכולים לפרוץ גבולות ולהתקיים גם מחוץ לחדר הטיפול . טל מימוני בוחן רגעים משמעותיים בטיפול שאפשר ללמוד מהם על אודות הקֶשר הטיפולי והמעשה הטיפולי . ברוח הגישה הנרטיבית הוא מנסה לצאת מהאישי לכללי ולהסביר את המעשה הטיפולי ב"שדה" באמצעות המשָׂגות תאורטיות . הפרק מתאר טיפול בנער עם הפרעות חרדה קשות, והוא מתמקד במחויבות הרדיקלית של המטפל לברית הטיפולית שלו עם המטופל . מימוני מבקש להציג את חשיבות השבירה לכאורה של הסביבה הטיפולית, שבירה המאפשרת מַעֲבר מעבודה דינמית בחדר הטיפול לפעולה במרחב החיים הממשי

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר