|
עמוד:20
20 בעבור תלמידים הישגיים או חדורי מטרה ( בהגדרות של 1996 Achievers ” - Bartle, " ו - " Killers " בהתאמה ) . לעומת זאת, תלמידות ותלמידים חקרניים או חברתיים ( " Explorers ” ו - ” Socializers " ) יוכלו ליהנות יותר מרכיבי משחק המבוססים על שיתוף פעולה ועל חקירה . בחירה : כמו שאי אפשר לכפות משחק על שחקנים ושחקניות, אי אפשר לכפות משחוק על תלמידים ותלמידות . חלק מהותי מחוויית ההנאה והזרימה אשר מגבירות בתורן הניעה והישגים לימודיים נעוץ בתחושת הבחירה של התלמיד או התלמידה להשתתף בלמידה . באחת הסקירות שנערכו על משחוק בחינוך עלה כי מוֹעילוּת המשחוק גוברת כאשר התלמידות והתלמידים בוחרים בו מרצונם על פני שיטות לימוד מסורתיות ( 2015 Faiella & Riccardi, ) . התאמה תרבותית במשחוק : משחוק הוא שיטה להגברת הניעה באמצעות תגמולים ( חיצוניים, ובמקרה של משחוק איכותי – גם פנימיים ) . יש לקחת בחשבון כי לא בכל תרבות תאוריות הלמידה נשענות על תגמולים . ייתכן כי בתרבויות המקדמות גישות כוללניות יותר, משחוק יהיה מועיל פחות . בלוח 3 מרוכזים הסייגים, המגבלות והחסרונות האפשריים, לצד יתרונות המשחוק . סייגים וחסרונות אפשרייםנקודות חוזק המשחוק מייצר הניעה אצל התלמידים והתלמידות, דרך הנאה ואתגר הדבר נכון כל עוד מדובר במערך משחוק חכם, מותאם אישית, המכיל עושר של רכיבים . כאשר מדובר במשחוק “שטוח” המבוסס על תגמולים חיצוניים בלבד, השפעתו על הניעת התלמידים והתלמידות ללמידה עלולה לפוג . יתרה מכך, תגמול חיצוני יכול להסב נזק לתלמידות או לתלמידים שאצלם ההניעה הפנימית ללמידה כבר קיימת . הכנסת רכיבי משחוק מאפשרת תרגול מהנה, כך שהחזרתיות אינה מורגשת בו התגמול במשחוק ותחושת האתגר ההדרגתית ( Flow ) אכן תורמים להנאה וליכולת לתרגל לאורך זמן . עם זאת, רכיבי התוכן שיוטמעו לצד רכיבי המשחוק הם אלו שיקבעו את מידת המועילות של התרגול . המשמעות היא שהכנסת רכיבי משחוק לא יכולה להחליף פיתוח תוכן חדשני ומעניין . משחוק מאפשר הפעלה רחבה של מספר גדול בהפעלת מערכי משחוק דרך מכשירים אישיים חשוב לקחת בחשבון יחסית של תלמידים ותלמידות ( דרך יישומונים ) סוגיות של הוגנות ושל שוויון, לאפשר את המערך הטכני הנדרש לכל תלמיד ותלמידה ולדאוג כי המשחוק יאפשר התאמה אישית . המשחוק מאפשר מעקב אחרי התקדמות התלמיד או התלמידה ( של המורה ושל התלמיד חשוב כי כל המידע שייאסף דרך מערכות המשחוק ישמש אך ורק לצורכי עצמו ) לימוד, ולא יועבר הלאה או ישמש גורמים מסחריים מחוץ לבית הספר . משחוק אינו מוגבל לתחום תוכן נקודתי, ויכול להיות מיושם במגוון תחומים וסביבות לימוד משחוק בהווייתו הוא מערך מבנה ולא תוכן, ואכן יכול להיות מיושם על תחומי תוכן רבים . עם זאת, פיתוח תוכן מותאם בשילוב עם משחוק איכותי הוא משימה מורכבת . לשם כך נדרשת התאמה מערכתית ומוסדית, שיתוף פעולה בין אנשי תוכן למומחי עיצוב חוויית למידה ותכנות . פיתוח מסוג זה דורש משאבים, תכנון ארוך טווח ופעולה מתמשכת . משחוק “שטחי” עלול לרדד את חוויית הלמידה, בעיקר בתחומי תוכן מורכבים . המשחוק בהווייתו מעוצב דרך תפיסת חוויית המשתמש, ולכן מותאם לצורכי התלמידות תהליכי מסחור עשויים להוביל ל”השטחת” התחום וליישום גנרי שלו בלי והתלמידים התאמה לתוכן, לצורכי ההוראה והלמידה ולצורכי המערכת . שפת העיצוב המשחוקי מחוברת לעולם הדיגיטלי שבו צומח הדור הצעיר של התלמידים והתלמידות . ההשראה שמקבל המשחוק ממשחקי מחשב עשויה לקרב תלמידות ( ובעיקר תלמידים ) לחומר הנלמד . משחקי מחשב יכולים אכן לספק השראה לעיצוב משחוק בחינוך . יחד עם זאת יש לקחת בחשבון כי חלק מרכיבי המשחק יכולים להיות ממכרים או מניעים מתוך חיזוקים שליליים חיצוניים . לוח 3 : מוֹעילוּת המשחוק בחינוך לצד סייגים וחסרונות אפשריים
|
|