3.2 משחוק בעל משמעות לעומת משחוק "שטוח"

עמוד:17

17 אם כך, מהו משחוק איכותי ומהו משחוק חסר משמעות או "שטוח" ? ניקולסון ( 2015 Nicholson, ) מבחין בין משחוק מכוון תגמול ( Reward - based Gamification ) ומשחוק משמעותי ( Meaningful Gamification ) . לטענתו מערך תגמולים פשוט יכול לעורר הניעה, אך היא קצרת טווח ותלויה בתגמול קבוע לאורך זמן . לעומת זאת, יצירת מנועי פעולה פנימיים דרך משחוק המכוון ליצירת משמעות הוא מפתח להניעה ארוכת 7 טווח אצל תלמידות ותלמידים . דברים אלו עולים בקנה אחד עם התאוריה של צ'או ( 2015 Chou, ) על מאפייני "כובע לבן" ו"כובע שחור" במשחוק . צ'או מחלק את מאפייני המשחוק לפי שמונה מנועי ליבה ( Core Drives ) הפועלים על השחקן או השחקנית ( בהקשר שלנו, תלמידים ותלמידות ) : 1 משמעות ( Meaning ) – יצירת תחושת התעלות ופעולה למען מטרה נעלה . שחקן או שחקנית השרויים בחוויה כזו אינם מוּנָעים מתגמול חיצוני או מיידי, אלא מחוויית היענות לקריאה ( Calling ) . 2 התפתחות והישג ( Development and Accomplishment ) – רצון להתקדם, להתגבר על אתגרים ומכשולים ולהשיג שליטה במיומנויות הדרושות להשלמת המשימה . 3 העצמה ( Empowerment ) – תחושת הנעה אצל השחקן או השחקנית בתהליכי יצירה חדשים למציאת פתרונות . 4 בעלות ( Ownership ) – תחושת אחריות על התהליך ורצון לדבוק במשימה . 5 השפעה חברתית ( Social Influence ) – תחושות הנוצרות מכל הרכיבים החברתיים במשחק כמו שותפות וליווי לצד תחרותיות וקנאה . 8 ( Scarcity ) – השתוקקות להשיג דבר שייתכן שבהקשר אחר ייראה זניח . 6 נכספוּת 9 ( Unpredictability ) – תחושה של מתח ועוררות הנוצרת מאי הידיעה מה 7 דריכות יקרה בהמשך . זוהי חוויה המקבילה לריגוש הכרוך בהימור או בתחרות בסיכון גבוה . 8 הימנעות מהפסד ( Avoidance ) – הרצון להימנע ממצב שלילי כמו הפסד של נקודות או של מידע או תבוסה . לפי צ'או, שלושת המנועים הראשונים שייכים למאפייני המשחוק "הלבנים", כלומר מייצרים הניעה פנימית וחיובית, ארוכת טווח ובעלת משמעות . לעומתם, שלושת המנועים האחרונים שייכים למאפייני המשחוק "השחורים", כלומר מבוססים על דחפים של פחד ומניעת הפסד, התמכרות ושקיעה . שני המנועים האמצעיים הם תלויי תוכן והֶקְשר ויכולים להיות מוטים לכיוון "הכובע הלבן" או "הכובע השחור" . צ'או מסביר כי השימוש במאפייני "הכובע השחור" אינו שלילי כשלעצמו ; יש פעולות מסוימות שרכיבי ה"כובע השחור" יכולים להועיל להן כמו יצירת משמעת עצמית ( למשל בהקשר של קידום בריאות ) או מניעת טעויות ( למשל לקראת הכנה למבחן ) . עם זאת, הכנסת רכיבים "שחורים" בלבד 7 דוגמה לכך יכולה להיות סיפור מסגרת ( סיפר משחקי ) שבו השחקנית או השחקן הם בתפקיד הגיבורה או הגיבור במשימת הצלה . 8 המשמעות המילולית של Scarcity היא נדירוּת או מחסור . השימוש במושג "נכספות" נועד לפרש את התחושה שמנוע ליבה זה מעורר אצל השחקן או אצל השחקנית . 9 המשמעות המילולית של Unpredictability היא "בלתי צפוי" . גם כאן התרגום מנסה להעביר נכונה את התחושה שמנוע ליבה זה מייצר אצל השחקן או אצל השחקנית .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר