|
עמוד:21
21 פיקוח על לימודי ההמשך הפיקוח על לימודי ההמשך מתנהל בשני ערוצים – פיקוח על למידת הרופאים ופיקוח על התוכניות . מהבחינה הפורמלית, רופאים ברוב מדינות ארצות הברית נדרשים להשתתף בלימודי המשך כתנאי לחידוש רישיונם ( 2014 AMA, ) . גם הוועדה האמריקנית להתמחויות ברפואה ( American Board of Medical Specialties ) מחייבת השתתפות בלימודי המשך כדי לשמור על ההסמכה שאישרה ( 2013 , . Hawkins et al ) ; ואף שזו הסמכה וולונטרית, היא נתפסת כחשובה עבור רופאים . בשנת ,2002 למשל, החזיקו בה % 85 מהרופאים בארצות הברית ( 2004 , . Horowitz et al ) . לצד הפיקוח על השתתפותם של רופאים בלימודים, קיים בארצות הברית פיקוח גם על תוכניות לימודי ההמשך . הגוף המפקח הוא המועצה להסמכת לימודי המשך רפואיים ( Accreditation Council for Continuing Medical Education ) , והקריטריונים שלה מתואמים עם האגודה הרפואית האמריקנית ( AMA, 2018 ( ) American Medical Association ) . המועצה מסמיכה מרכזי הוראה ( ולא קורסים יחידים ) המארגנים לימודי המשך ( 2017 ACCME, ) . האפקטיביות של לימודי ההמשך תרומתם של לימודי ההמשך ברפואה הוא נושא שנחקר, ונכתבו לגביו סקירות רבות המסכמות את ממצאי המחקרים . בקווים כלליים, הספרות המחקרית בתחום מצביעה על כך שלימודי ההמשך משפיעים במידות שונות על הידע של הרופאים, על הפרקטיקה שלהם ועל תוצריה ( 2007 Cervero & Gaines, 2015 ; Mansouri & Lockyer, ) . מחקרים מצאו כי הלימודים תורמים במידה רבה לידע של רופאים, ומחקר שנעשה לאחרונה אף מצא קשר חיובי בין מדיניות המחייבת רופאים להשתתף בלימודי המשך לבין שיפור הידע הרפואי שלהם ( 2018 , . Vandergrift et al ) . לעומת זאת, המחקרים מראים שהשפעתם של לימודי ההמשך פוחתת כאשר בוחנים אותה ביחס לפרקטיקה של הרופאים, ואף יותר מכך כאשר בוחנים אותה ביחס לתוצרים, כלומר להשפעה חיובית על מצב המטופלים . שאלה נוספת שמעסיקה את החוקרים בתחום לימודי ההמשך ברפואה היא מהם המאפיינים שמאפשרים ללימודי המשך להיות אפקטיביים . סרברו וגיינס ( 2015 Cervero & Gaines, ) מתייחסים בסקירתם לשאלה זו, ומציינים רשימת מאפיינים שנמצאו כמשפיעים באופן חיובי על אפקטיביות הלימודים : למידה אינטראקטיבית, שימוש במתודות מגוונות, שימוש 4 משך ארוך ומיקוד בתוצאות שהרופאים מייחסים להן חשיבות . בחשיפות מרובות, שיפור לימודי ההמשך עם השנים עולה הדרישה לשפר את המקצועיות של הארגונים המספקים לימודי המשך . נוסף על ההסמכה שדובר בה לעיל, פועלים יחד זה ארבעה עשורים מומחים בתחומים שונים – ארגון כנסים, חינוך מבוגרים, פסיכולוגיה חינוכית, מקצועות הרפואה, מנהל עסקים – ומקדמים אגודות מקצועיות שפועלות למען שיפור איכות לימודי ההמשך . שתיים בולטות הן הברית למען לימודי ההמשך ( Alliance for CME ) , המאגדת מומחי לימודי המשך במגוון מוסדות, והאגודה האקדמית ללימודי המשך ( Society for Academic CME ) , שנוסדה בידי דיקני בתי ספר לרפואה ומנהלי תוכניות לימודי המשך . גופים אלו מציעים תוכניות הכשרה שמיועדות לסייע לספקי לימודי המשך לשפר את שירותיהם . לצדם פועלים כתבי עת מקצועיים העוסקים בלמידה מקצועית ברפואה, ואלה מסייעים לקדם את הידע בתחום ולהפיצו ( 2007 Davis & Loofbourrow, ) . 4 הכוונה היא לחשיפה של הלומדים לתוכן מסוים בכמה הזדמנויות שונות, ולא רק בהזדמנות אחת .
|
|