1.3. השפעות עקיפות על הרגלי הצריכה ועל מאפייניה

עמוד:7

7 מחקר שנערך בקרב מתבגרים בקליפורניה מצא כי בשנת 2016 % 82 מהמתבגרים שדיווחו על שימוש “בחודש האחרון” ו - % 72 מהמתבגרים שהעידו כי צרכו קנאביס “במהלך חייהם”, דיווחו כי התנסו במוצרים אכילים ( 2017 , . edible ( ) Friese et al ) . מחקר נוסף מצא כי במדינות שהותר בהן שימוש בקנאביס לצרכים רפואיים, שיעור בני הנוער בגילים 14 - 18 שהתנסו בקנאביס באמצעות אידוי או אכילה כמעט כפול ממדינות שהשימוש בהן אינו חוקי . שיעור בני הנוער המשתמשים בקנאביס באמצעות אידוי או מוצרים אכילים, במדינות שהתירו מוצרים לשימוש לצורכי פנאי, גבוה אף יותר ( 2017 , . Borodovsky et al ) . מכאן ניתן לשער שיש מתאם בין התרת שימוש בקנאביס לבין הגדלת זמינותו או ירידה בתפיסת המסוכנות שלו, לפחות ביחס לחלק ממוצרי הקנאביס . ולבסוף, נראה שלהתרת השימוש בקנאביס יש קשר עם העלייה בריכוזי ה - THC – החומר הפעיל בקנאביס – במוצרים השונים ( 2017 , . Smart et al ) ולהפצה שלהם ( 2017 , . Borodovsky et al ) . מחקרים מראים כי לצד התרת השימוש בקנאביס במדינות שונות בארצות הברית, הן לשימוש רפואי הן לשימוש פנאי, השימוש בו נתפס באופן עקבי כמסוכן פחות ופחות בקרב בוגרים ובקרב בני נוער . נטען שקיים קשר ישיר בין התרת השימוש בו למגמות אלו ( 2018 , . Wen et al ) או קשר מתווך בתפיסות ליברליות כלליות ( , . Schmidt et al 2016 ) . כמו כן, שני המחקרים הללו מצביעים גם על עלייה בשימוש בקרב בני נוער לאחר לגליזציה . שינוי המדיניות ושינוי השיח הציבורי עשויים להשפיע הן על בני נוער, הן על בוגרים . בין הבוגרים נמצאים גם ההורים ויש חשיבות לעמדותיהם כלפי שימוש בקנאביס בכלל והשימוש של ילדיהם בפרט . בעוד הורים נוטים שלא לשוחח באופן מסודר עם ילדיהם על התנהגויות סיכוניות ובהן גם שימוש בקנאביס, נראה כי בעקבות השינויים במדיניות ובדעת הקהל הורים חשים בלבול ואף אינם יודעים אם להחשיב את השימוש בקנאביס כמסוכן לילדיהם ( 2015 , . Mason et al ) . יתר על כן, הם אינם בקיאים בפרטי החוקים הנוגעים לשימוש בו ( 2016 , . Kosterman et al ) . נמצא גם קשר בין שימוש של הורים בקנאביס ובין שימוש של ילדיהם ( 201 , . Miller et al ) : עלייה בשימוש בקנאביס בקרב הורים שעשויה לנבוע כאמור מהתרת השימוש בו ומירידה בתפיסת המסוכנות שלו, מתואמת עם עלייה בשימוש של ילדיהם ( Kosterman et al . , 2016 ) .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר