שוודיה

עמוד:10

10 אתגרים : תוכנית הוראת הדת בשוודיה מעלה שני אתגרים הנוגעים לענייננו : 1 בשונה מהמצב בנורווגיה, בשוודיה הוראה על אודות דת, ואף כזו שיש בה מימד מנוכר לדת, מוסווית כהוראת דת . על כן ניתן לראותה כפוגעת בזכות המצפון של אוכלוסיות דתיות ( לוטרניות ואחרות ) במדינה . 2 למרות הניסיון ללמד על דתות באופן כללי, העמדה הבסיסית בחלק מהתכנים של הוראת הדת קרובה עדיין לכנסייה השוודית . ניתן לתארה כ”חילוניוּת לוטרנית-שבדית” . זאת בדומה לעקרון החילון בצרפת שמשמש דרך לכפות סממנים מערביים ולמנוע סממנים מוסלמיים במוסדות החינוך . תוכנית הלימודים בשוודיה קושרת בין תוכני הלימוד, הזהות הרצויה של התלמידים והאוכלוסייה הוותיקה במדינה ( Berglund, 2013 ) . לסיכום פרק זה, על אף שבמרבית הדמוקרטיות המערביות קיימת הפרדה בין דת למדינה, הדוגמאות שהוצגו בפרק זה ציירו תמונה מורכבת יותר . בנורווגיה ובשוודיה, למשל, ישנה דת בעלת מעמד מיוחד ; באירלנד יוצאת המדינה מכלל הנחה כי לאזרחיה יש קשר מיוחד לדת מסוימת, גם כשהתארגנויות חילוניות ואחרות מחפשות חלופה לקשר זה . במדינות כאלו, הוראת הדת מתרכזת בדת הרשמית או בדת בעלת מעמד בכורה . נוסף על כך, אפשר לראות בעמדה א-דתית חמורה ( צרפת ) תפיסת עולם בעלת מעמד “מקודש” וכמו דתי . בשל עמדה זו הלימודים על אודות דת מוגבלים מאוד בחינוך הציבורי הצרפתי, ולימודי הדת הם בגדר לימודי רשות המתבצעים במסגרות פרטיות בלבד . באופן אירוני, שתי בחירות אלו – להעדיף דת לאומית או להעדיף “אי-דת” לאומית – פוגעות במיעוטים שלהם אוריינטציה דתית או מידת דתיות שונה . נוסף על כך, שתי עמדות הפוכות אלו מנחילות זהות דתית או חילונית שאינה מתאימה בהכרח לרקע של התלמידים, גם אם הם משתייכים לזרם הדתי של הלאום . כלומר, על אף המורשת הדמוקרטית של מדינות אלו, הוראת הדת וההוראה על אודות דת מעלות שאלות על יישום עקרונות של שוויון, חופש המצפון ורב-תרבותיות . מתוך סקירת המדינות שנבחרו לדוח זה עולה כי קשה להפריד בין חינוך דתי לבין הוראה על אודות דת . קל להגדיר בכתב את ההבדל ביניהן, אך בפועל ההוראה על אודות דת נעשית באמצעות הדגשה של דת מרכזית במדינה והוספת תכנים על דתות אחרות ( אירלנד, נורווגיה ושוודיה ) . זאת מתוך תפיסת העולם של דת הלאום, בד בבד עם הרחקה של דתות אחרות כדתם של “האחרים” ( 2016 , . Poulter et al ) . במדינות שבהן קיים פער בין עמדת הרשויות על הוראת דת לבין דעת הקהל ( שוודיה ) , חלק מהתלמידים ומהמורים חשים ניכור כלפי תוכנית הלימודים, וזו אף עלולה להיגרר למוקד של מאבק אידיאולוגי . בהקשר זה נראה שחשוב להתייעץ עם מיעוטים, הן אלו המשתייכים לדת המדינה, הן אלו המשתייכים לדתות אחרות או לעמדות מוסריות אחרות, בעת גיבוש תוכנית להוראת דת או תרבות דתית . כמו כן, כדאי לייצג את עמדותיהם באופן מכובד ולכלול אותו בתוך הזהות התרבותית של הלאום .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר