|
עמוד:27
27 הקבוצה התרבותית שהם חשים שייכים לה, ובמקביל לראות כיצד תלמידים אחרים מזדהים עם סיפרים מקבילים . המסר לתלמידים הוא רב-תרבותי ומכבד הן את זהותם האישית, הן את זהותם של חברי קבוצות אחרות בלאום או באומה . 3 המקרה הנורווגי, שבו נאלצו הרשויות לשנות את תוכנית הלימודים על אודות דת כתוצאה מהתערבות גורמים על-לאומיים, מצביע על חשיבות ההכלה של עמדות מיעוטים בסיפר הדתי של תרבות או לאום מסוימים . העמדה המצדיקה זהות לאומית בעלת רכיב תרבותי חייבת להצדיק זהויות לאומיות ותרבותיות אחרות, גם אם הן מופיעות בתוך מסגרת המדינה . לכן נראה שבתכנון תוכנית לימודים הנוגעת לזהות דתית של לאום, חשוב להתייעץ עם מיעוטים דתיים ואחרים המשתייכים ללאום, ולמצוא דרכים להתייחס באופן מכבד לאמונותיהם ולאורח חייהם . 4 המקרה האירי מצביע על אפשרות להרחיק את הזהות הדתית הנתפסת כזהות לאומית מן הזהות האזרחית . האירים הפרוטסטנטיים הם מיעוט דתי במדינה ומודרים מהזהות הדתית המשותפת לרוב אזרחי המדינה . אולם תוכנית הלימודים באזרחות מדגישה שהדת הקתולית אינה דת המדינה, והאירים הפרוטסטנטים נוטלים חלק בזהות האזרחית המשותפת . נראה אפוא שקיים דגם המפריד בין הוראת זהות תרבותית ודתית להוראת זהות אזרחית . 5 מהמחקר על תוכנית הלימודים להנחלת זהות סינית בהונג קונג עולה שלתוכנית המתבססת על טקסטים יש יכולת השפעה מוגבלת על הוראת זהות תרבותית ולאומית . זאת משום שתחושת הזהות הלאומית והתרבותית של תלמידים ושל מורים נקבעת מגורמים רבים, ובראש ובראשונה ממציאות חייהם . נראה שחשוב לנסח את מטרותיהן של תוכניות להוראת זהות באופן זהיר שלא נתפס כפוגע בקבוצות באוכלוסייה . להרחבה Almehairi, A . A . S . ( 2015 ) . Cultural Identity and Transliteration in the UAE Educational Curriculum ( Master Thesis ) . Sharjah, United Arab Emirates . [ מחקר העוסק באופן שבו אזרחים זרים לומדים לימודי לאום באיחוד האמירויות ] UAE, Year not mentioned . UAE National Education and Social Studies Learning outcomes for all domains and subjects ( from K1 to 12 th Grade ) [ לימודי לאום הם מקצוע חובה באמירויות הערביות ]
|
|