1. הישגים לימודיים בחינוך הביתי

עמוד:14

14 דוח קולמן בשנת 1964 יזם הממשל האמריקאי מחקר מקיף בכל ארה”ב בנושא שוויון הזדמנויות בחינוך . בראש המחקר עמד פרופ’ ג’יימס קולמן . מעצבי המדיניות ביקשו להבין מדוע לא כל התלמידים מצליחים בלימודיהם באותה מידה, על אף ההשקעה הרבה בחינוך, בהכשרת מורים, בפיתוח תוכניות לימודים ובמימון שעות הוראה בבתי הספר . במסגרת המחקר נאספו נתונים על 570,000 תלמידים, 60,000 מורים ו - 4,000 בתי ספר יסודיים . עבור כל תלמיד ותלמידה נאספו נתונים על הישגיהם במבחני שפה, חשבון ומדעים, וכן כישורים פסיכומוטוריים, עמדות כלפי למידה ומעמדם החברתי בכיתות . נוסף על כך, נאסף מידע על משתני בית הספר, כגון מספר התלמידים בכיתה, הטרוגניות הכיתה, השכלת המורים, מספר שעות הלימוד בכל מקצוע, שימוש בעזרי לימוד, קיומן של ספריות ומעבדות בבית הספר ועוד, והנתונים שויכו לכל אחד מהתלמידים . כמו כן, נאסף מידע על משתני הבית של כל תלמיד ותלמידה, כגון השכלת ההורים, מקצועם, מוצאם האתני, מעמדם הכלכלי, צפיפות מגוריהם, אמצעי לימוד בבית, קיומם של ספרים ועיתונים בבית, השתתפות בתנועות נוער, חוגים ומופעי תרבות ועוד . במחקר התברר כי יש פערים גדולים בהישגים של התלמידים, ואלו הולכים ומתרחבים במהלך שנות הלימודים בבית הספר . כמו כן התברר שמאפייני בית הספר קשורים קשר מזערי להישגי התלמידים . לעומת זאת משתני הבית, ומעל הכול – השכלת האם, נמצאו קשורים קשר חזק להישגי התלמידים . בשנת 1973 חזרו על המחקר גם בישראל, במחקר שהקיף 17,700 תלמידים, ובו נמצאו ממצאים ומסקנות זהות ( מינקוביץ, דיוויס ובאשי, 1977 ) . בסיכום הדוח, כתב קולמן ( 1966 Coleman, ) : “מסקנה אחת בולטת מעל לכול : לבית הספר יש השפעה מועטה על הישגי הילד, שאינה תלויה ברקע ובהקשר החברתי שלו ; העובדה שלא נמצאה השפעה בית ספרית בלתי תלויה משמעה שאי השוויון שנכפה על הילד בגלל הבית שבו נולד, השכונה שבה גדל וחוג חבריו, יישמר לעתיד בעינו, ויהיה לאי השוויון שאיתו ייאלץ להתמודד בחייו הבוגרים לאחר שיסיים את בית הספר” . מקורות Coleman, J . & Others ) 1966 ( . Equality of Educational Opportunity . Washington D . C . : National Center for Educational Statistic . [ מחקר כמותי שבחן מעל לחצי מיליון תלמידים בארה”ב, ומצא שהישגי התלמידים קשורים למשתני הבית ובמיוחד להשכלת האם, הרבה יותר מאשר למשתני בית הספר ] מינקוביץ, א’, דיוויס, ד’ ובאשי, י’ ( 1977 ) . הערכת ההישגים החינוכיים בבית הספר היסודי בישראל . ירושלים : האוניברסיטה העברית . [ מחקר שנערך בישראל וחזר על מחקר Coleman בארה”ב . המחקר הניב תוצאות ומסקנות זהות ]

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר